لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

ولایت بغلان با مصیبت ناشی از سیلاب دست و پنجه نرم میکند؛ « مردم به کمک نیاز دارد»


تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت بغلان
تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت بغلان

در حالیکه هنوز همۀ افراد مفقود الاثر در نتیجۀ سیلاب های اخیر در بغلان پیدا نشده، پیش بینی می شود که امروز هم بغلان و چند ولایت دیگر افغانستان، شاهد بارندگی های شدید و سرازیر شدن سیلاب باشد.

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت طالبان هشدار داده که امروز(یکشنبه ۱۲ می) در ولایات بغلان، بدخشان، تخار، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان و ننگرهار بارندگی های شدید پیش بینی می شود و خطر جاری شدن سیلاب ها وجود دارد، میزان بارندگی هم از۱۵ تا ۲۵ میلی متر تخمین شده است.

سیلاب های اخیر در حدود هشت ولایت افغانستان، به ویژه در بغلان، از خود صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، شماری زیادی هم ناپدید شده اند و جستجوی آنها ادامه دارد.

سیلاب زده گان بغلان
سیلاب زده گان بغلان

گلبدین یک مرد کهنسال باشندۀ یکی از مناطق دور دست ولایت بغلان به خبرگزاری رویترز گفته که پنج عضو خانواده اش را در برابر چشمانش از دست داده است:

"من دو پسر، دو دختر و مادرشان را از دست دادم. سیلاب مدهشی سرازیر شد، موج های زیادی آمد و ما در آن صحنه حضور داشتیم، متاسفانه نتوانستیم که با آنها هیچ کمکی کنیم، عزیزان ما را در جلوی چشم های خود، از دست دادیم."

سیلاب های اخیر بیشترین تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را به ولایت بغلان وارد کرده که در نتیجۀ آن صدها تن کشته و زخمی شده اند و هزاران خانه کلاً و یا قسماً ویران شده است.

نبی احمدی یک باشنده بغلان که از نزدیک اوضاع را در این ولایت دنبال کرده، شام گذشته در صحبت با رادیو آزادی، از مناطقی نام برد که بیشترین تلفات جانی و خسارات مالی را متحمل شده است:

"سیلابی المناکی بود، در منطقه ای دیوار معدن در پلخمری، بیشتر خانه ها را خراب کرد و مردم را با خود برده، تعداد زیادی حالا هم مفقود هستند. در منطقه زمان خیل نیز سیلاب رخ داد، در منطقه حسین خیل هم به مردم خسارا ت زیاد وارد کرده، شمال شهر جدید بغلان مرکزی نیز شدیداً آسیب

دیده، همچنین خانه های زیادی را در ولسوالی نهرین و منطقه شیخ جلال، ویران کرده است. تعدادی زیادی هم مفقود شده اند، مردم منطقه در جستجوی اجساد هستند. سیلاب ها واقعاً خسارات زیادی را به بار آورده است"

کمیته بین المللی نجات (IRC) در یک اعلامیه از کمک کنندگان بین المللی خواسته است تا در اسرع وقت با خانواده های آسیب پذیر افغان کمک کنند.

ولایت غور نیز در چند روز گذشته صحنه سیلاب های مدهش بود
ولایت غور نیز در چند روز گذشته صحنه سیلاب های مدهش بود

سلمان بن الیسا، رئیس بخش افغانستان این کمیته گفته که سیلابهای اخیر وضعیت اضطراری بشری را ایجاد کرده و مردم بی بضاعت که هنوز از مصیبت های طبیعی قبلی بهبود نیافته اند، از سیلابهای اخیر به شدت متاثر شدند.

در اعلامیه کمیته بین المللی نجات همچنین گفته شده که با وصف حوادث و بحران های فراوان دیگر در جهان، جامعه جهانی نباید افغان ها را فراموش کند، زیرا آنها بیش از هر زمان دیگری به کمک نیاز دارند.

از سوی دیگر، حکومت طالبان گفته که بعد از ظهر به روز شنبه (۱۱می) نشست اضطراری به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرای آنها دایر شد و به همۀ نهادهای ذیربط دستور داده شده، تا از تمام توانایی خود برای اعزام تیم های نجات، مواد غذایی، تهیه ادویه لازم استفاده کرده و برای تدفین اجساد تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG