لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

وزیر خارجهء امریکا با رییس جمهور فلسطین ملاقات کرد


جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا و محمود عباس رییس جمهور فلسطین روز یکشنبه در هوتل ریتس کارلتن (Ritz Carlton) لندن با هم ملاقات کردند. قبل آغاز این ملاقات خصوصی سه ساعته، در حالیکه تبسم بر لب داشتند، باهم شوخی می کردند.

بعد از آنکه در ماه گذشته، گفتگو های صلح بین اسراییل و فلسطین آغاز شد، این نخستین ملاقات جان کری با محمود عباس است. در یک اعلامیهء وزارت خارجهء امریکا گفته شده است:
«وزیر خارجهء امریکا و رییس جمهور فلسطین روند مذاکرات جاری را مورد بحث قرار داده، در مورد شیوه های تسریع این گفتگو ها و اطمینان از موفقیت آن صحبت کرده اند.»

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا بر اهمیت اینکه هردو جانب گام های را بردارند که باعث وجود آوردن شرایط برای تامین صلح شود، تاکید کرده، گفته است:
«ایالات متحدهء امریکا نقش فعال مساعدت کننده را در این مذاکرات بازی می کند.»
از زمانیکه جان کری به حیث وزیر خارجهء امریکا تعیین شد تا اکنون، وی بیشترین انرژی اش را به آغاز مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطین وقف نموده است. این مذاکرات در ماه سپتامبر سال 2010 متوقف شده بود.

جان کری در جریان چهار ماه، شش بار به این منطقه مسافرت کرد و به تاریخ 29 و 30 جولای سال جاری با مذاکره کننده گان هردو جانب، صاحب ایرکات (Saeb Erekat) فلسطینی و زیپی لیونی (Tzipi Livni) وزیر عدلیهء اسراییل در واشنگتن ملاقات کرده است.

بعد در ماه اگست و سپتامبر بدون حضور امریکایی ها، ملاقات های محرم بین جانب اسراییل و فلسطین در بیت المقدس صورت گرفت.

اما روز چهارشنبه یک مقام ارشد فلسطینی تلاش های جان کری را در زمینهء مذاکرات صلح بی نتیجه خوانده است. یاسرعابد ربو (Yasser Abed Rabbo) از سازمان آزادی بخش فلسطین به رادیو صدای فلسطین گفته است:
«تا اکنون در این مذاکرات پیشرفت صورت نگرفته است.»


وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا در جریان توقف اش در پاریس گفت، در نظردارد، بزودی با بنیامین نتانیاهو (Benjamin Netanyahu) صدراعظم اسراییل نیز ملاقات کند.

به مثابهء یک بخش از تلاش ها به خاطر تشویق همهء کشور های این منطقه برای سهم گیری در پروسهء صلح، جان کری با وزرای خارجهء مصر، عربستان و قطر نیز در پاریس ملاقات کرده است.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا همچنان از اتحادیهء اروپا خواسته است، دستور العمل اتخاذ شده در ماه جولای را به حالت تعلیق در آورد که به 28 کشور عضو آن اتحادیه، هرنوع سرمایه گزاری و حمایت از نهاد های اسراییلی را در مناطق اشغالی به شمول کرانهء غربی و بیت المقدس ممنوع قرار داده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG