لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

اسراییل و امریکا در مورد برنامه هسته یی ایران موقف مشابه دارند


اسراییل و ایالات متحده امریکا در مورد نیاز جلوگیری دستیابی ایران به سلاح اتومی موقف مشابه دارند.

رییس جمهور ایالات متحده امریکا در یک مصاحبه طولانی با خبرگزاری اسوشیتد پرس این را فاش نموده است که ادارات استخباراتی گمان می برند که ایران برای قادر شدن به ساخت اسلحه هسته یی یک سال فاصله دارد اما اسراییل ادعا می کند که ایران این ظرفیت را فقط تا چند ماه دیگر پیدا خواهد کرد.

این اظهارات پس از بازگشت بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل از ایالات متحده امریکا بیان می شوند.

مساله برنامه هسته یی ایران در صدر دیدار وی با رییس جمهور اوباما و سخنرانی اش در مقر سازمان ملل متحد قرار داشت.

حسن روحانی رییس جمهور جدید ایران لحن نرم تری را در مقابل غرب اختیار کرده، چیزی که اسراییل آن را نیرنگ ایران جهت رفع تعزیرات فلج کننده اقتصادی بالای آن کشور می خواند.

یک مقام دفتر صدراعظم اسراییل گفت که اوباما و نتانیاهو رو در رو در خصوص نیاز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتومی صحبت کردند.

او می گوید، زمانی را که صدراعظم اسراییل یاد آوری کرده است، زمان تکمیل تولید سلاح هسته یی نیست بلکه ایران به فرصت بیشتر نیاز دارد تا غنی سازی یورانیم را به پایان برساند و این مهم ترین جز تولید اسلحه اتومی است.

این مقام افزود در صورتی که ایران تصمیم برای ختم غنی سازی یورانیم بگیرد، می تواند این کار را ظرف چند هفته انجام بدهد.

اسراییل به این نظر است که ایران دارای اسلحه هسته یی تهدیدی به بقای آن کشور است زیرا ایران بار ها بر عزم اش در راستای از بین بردن اسراییل تاکید کرده است.

ایران اصرار دارد که برنامه هسته یی آن مقاصد صلح آمیز دارد.

رییس جمهور ایران اخیراً یک بیانیه آشتی جویانه را در سازمان ملل متحد ایران کرده گفت که کشورش قصد ساختن سلاح هسته یی را ندارد.

وی برای انجام گفتگو های تازه با قدرت های جهان ابراز آمادگی نموده است.

حسن روحانی در اواخر بازدید خود از امریکا مکالمه 15 دقیقه یی تلیفونی با بارک اوباما نیز داشت.

در بیش از سه دهه اخیر این اولین صحبت تلیفونی رهبران دو کشور به حساب می آید.

وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف گفته است که مبادلات با واشنگتن در راستای فراهم شدن فرصت ها برای مذاکره روی یک توافق نامه، سود مند واقع شده است.

به گفته وی این موافقتنامه اجازه غنی سازی یورانیم را به تهران خواهد داد و در مقابل آن ایران از صلح آمیز باقی ماندن این برنامه بیشتر اطمینان خواهد داد.

اما ایران واضح نکرده است که در بدل دور شدن احتمالی تعزیرات غرب بر این کشور چه پیشنهادی را در گفتگو با قدرت های جهان در اواخر این ماه در شهر ژینو ارایه خواهد نمود.

آقای ظریف این اظهارات رییس جمهور اوباما را نیز رد کرد که گفته است ایران برای قادر شدن به تولید سلاح هسته یی بیش از یک سال فاصله دارد.

وزیر خارجه ایران از امریکا و متحدین آن خواست که نگذارند بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل جلو پیشرفت گفتگو های هسته یی را بگیرد.
XS
SM
MD
LG