لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

‏لطیفه کبیر سراج نخستین نطاق زن افغانستان، چشم از جهان پوشید


خانم لطیفه کبیر سراج اولین بانوی که صدایش از امواج رادیو افغانستان بلند شد در ایالات متحده امریکا از جهان چشم پوشید.

خانم کبیر سراج تنها اولین زن نطاق نبود که با چادری به رادیو رفته و اخبار را قرائت می کرد، بلکه یکی از فعالان نهضت زنان در افغانستان نیز بود.

لطیفه کبیر سراج دختر سردار عنایت الله خان فرزند ارشد امیر حبیب الله خان (امیر شهید) و بردار بزرگ غازی امان الله خان بود.

در ایام کودکی وقتی که نظام امان الله خان توسط حبیب الله کلکانی به سقوط مواجه شد، سردار عنایت الله خان برای سه روز زمام حکومت افغانستان را بدست گرفت، اما چند روزی نگذشت که سردار عنایت الله خان با تمام خانواده اش به شمول لطیفه کبیر سراج به هند رفته، از آنجا به عراق و از عراق به دعوت شهنشاه ایران به تهران رفته و در آنجا مسکن گزین شدند.

خانم لطیفه سراج دوره ابتدایی مکتب را در ایران به پایه اکمال رسانده و به ادبیات زبان دری سخت علاقه مند بود.

در دوره صدارت شاه محمود خان و زمامداری اعلیحضرت ظاهر شاه بابای ملت، خانواده عنایت الله خان که خودش در ایران دار فانی را پدرود گفته بود، به افغانستان دعوت شده و زندگی دوباره را در افغانستان آغاز کردند.

لطیفه کبیر سراج در آغاز به حیث معلم دری، تاریخ و جغرافیه در لیسه ملالی تدریس می کرد و همزمان با آن معلم زبان دری در شفاخانه مستورات بود که به نرس ها سواد آموزی می کرد.

او تنها معلم و آموزگار نبود بلکه یکی از اولین کسانی بود که برای تقویه نهضت زنان دست و پا می زد و در تقویه ارزش های دموکراسی گام بر می داشت.

او و خواهر اش زینب علاوه بر کار های فراموش ناشدنی برای نهضت زنان، در رشد تیاتر افغانستان نیز تلاش کردند و زینب ننداری را یکجا تقویت کردند.

خانم کبیر سراج در یک زمانی به نطاقی در رادیو افغانستان آغاز کرد که اکثریت زنان افغان از سواد ابتدایی هم بهره مند نبودند.

وقتی که مرحوم عباالغفور برشنا آمر عمومی نشرات رادیو افغانستان بود، در ابتدا برنامه های رادیویی را با صدای خانم لطیفه سراج در خانه ثبت می کرد و بعد از طریق امواج رادیو به نشر می رساند.

بعد از مدتی او مستقیماً به رادیو رفته و صدای خود را بلند کرد.

اولین جایزه نطاقی را از طرف (عبدالرووف بینوا) بدست آورد و چندین تقدیرنامه از طرف وزارت اطلاعات و کلتور وقت حاصل کرد.

‏در سال 1358 هجری شمسی، زمانیکه قوای شوروی سابق افغانستان را اشغال کرد، خانم سراج دوباره از آغوش میهن جدا شده به پاکستان رفت و از آنجا به امریکا پناهنده شد. وی در خارج از کشور نیز فعالیت های چشمگیر فرهنگی انجام داده است.

در سال 1980 میلادی زماینکه به امریکا اقامت گزید از طرف دولت امریکا به حیث نطاق دری در رادیو صدای امریکا مقرر شد و برای مدت ده سال وظیفه ژورنالیستی را پیش برد.

لطیفه کبیر سراج تنها معلم و نطاق نبود بلکه برای یک نسل جوان دختران افغان رهنما و الهام آور بود. یک تن از این دختران جوان سهیلا اصغری می باشد که در رادیو و بعد رادیو تلویزیون نطاقی می کرد.

‏خانم لطیفه کبیر سراج در سال 1338 هجری شمسی مطابق به سال 1959میلادی با کبیر سراج ازدواج نمود و حاصل ‏ازدواج ایشان پنج پسر و دو دختر می باشد.

خانم لطیفه کبیر سراج روز چهارشنبه 15 عقرب به سن 90 سالگی در دیار غربت در ایالات متحده داعی اجل را لبیک گفت.
XS
SM
MD
LG