لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

«سفرهای مقامات خارجی سبب شده که حکومت افغان در خصوص امضای توافقنامه امنیتی چراغ سبز نشان دهد»


بسیاری از روزنامه های چاپ امروز کابل مطالب و مقاله های را در مورد مسالهء توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن و انتخابات سال آینده در افغانستان نوشته اند.

محور
روزنامهء محور نوشته است که سفر های پیهم مقام ها و دیپلوماتان خارجی به کابل سبب شده تا حکومت افغانستان در خصوص امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا چراغ سبز نشان دهد.

در مطلب به اظهارات ضرار احمد عثمانی وزیر خارجهء افغانستان اشاره شده که دیروز گفت، رییس جمهور کرزی علاقمند است تا این توافقنامه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امضا شود.

به نوشتهء روزنامه، آقای عثمانی این اظهارات را در یک نشست خبری با همتای جرمن اش که گفته کمک های جرمنی هم به امضای توافقنامهء امنیتی کابل و واشنگتن وابسته است، ابراز نمود.

تایمز
روزنامهء افغانستان تایمز نیز در صفحهء اول شمارهء امروز خود در یک مطلب نگاشته است که وزیر خارجهء جرمنی در دیدار با رییس جمهور کرزی از وی خواسته است تا توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا کند.

در ادامهء مطلب به نقل از وزیر خارجهء جرمنی آمده است که اگر این توافقنامه به امضا برسد، سبب ادامهء حضور جامعهء جهانی در افغانستان خواهد شد.

ویسا
روزنامهء ویسا در سرمقالهء امروز اش مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری را به بررسی گرفته است.

در سرمقاله آمده است که اگر نامزدان ریاست جمهوری به شعار ها و تعهدات شان در جریان مبارزات انتخاباتی صادق هستند، باید پس از برگزاری انتخابات هم به تعهدات خود پابند باشند.

ویسا نوشته است، این یک عمل منافقانه خواهد بود که یک نامزد حالا به تامین وحدت ملی و بیزاری از تعصبات قومی شعار دهد اما پس از انتخابات دوباره به تعصبات دخیل شود.

سرنوشت
روزنامهء سرنوشت هم در سرمقاله اش به مسایل مربوط به انتخابات پرداخته است.
در سرمقاله آمده که در قانون اساسی افغانستان صرف قسمی گفته شده که انتخابات باید سراسری باشد.
اما به باور سرمقاله نویس نه در قانون اساسی و نه هم در قانون انتخابات این مساله روشن نشده است که با شرکت چه تعداد از رای دهنده گان انتخابات مشروعیت پیدا می کند.

روزنامه نوشته است که به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات 12 میلیون تن در افغانستان واجد شرایط رای دهی هستند اما به باور نویسنده ممکن این تعداد بیشتر از آمار کمیسیون انتخابات باشد.

به نوشتهء روزنامه در کنار مشروعیت حقوقی انتخابات، مشروعیت روانی آن نیز مهم می باشد.

سرنوشت در ادامه نوشته است، حد اقل 50 درصد مردم که شش میلیون تن می شود باید در انتخابات سال آینده شرکت کنند.

به نوشتهء روزنامه اگر مانند انتخابات گذشته کمتر از 50 درصد مردم در انتخابات رای بدهند، مشروعیت روانی این انتخابات زیر سوال خواهد رفت.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG