لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

«448 سرباز بریتانیایی از 2002 به اینسو در افغانستان کشته شده اند»


روزنامه های گاردین و تایمز مطالبی را در مورد بیرون شدن عساکر بریتانیایی از قرارگاه های شان در ولایت هلمند و اظهارات اخیر رییس جمهور کرزی در زمینه خروج نیرو های امریکایی از افغانستان نشر کرده اند.


گاردین

گاردین می نویسد که ماموریت نظامی بریتانیا در افغانستان زمانی شکل سمبولیک را گرفت که عساکر این کشور به جز از دو قرارگاه از سایر پایگاه هایشان در ولایت هلمند بیرون شدند.

هلمند صحنه درگیری های خونین میان عساکر بریتانیایی و افغان و مخالفان مسلح بوده است.

گاردین می نویسد که عساکر بریتانیایی در جریان درگیری های شدید در داخل حدود 137 قرارگاه خورد و بزرگ در ولایت هلمند حضور داشتند.

به نوشته روزنامه با آنکه نیرو های بریتانیایی در پایان امسال میلادی به ماموریت خود در افغانستان پایان می دهند اما بریتانیا کاهش تعداد سربازان اش را در این کشور از شش ماه پیش آغاز کرده است.

گاردین در ادامه می نویسد که 448 سرباز بریتانیایی از سال 2002 به اینسو در افغانستان کشته شده اند.

در این مورد که آیا ماموریت نظامی بریتانیا ارزش این قربانی را دارد؟ دگرمن جیمز وودهم قوماندان نیرو های بریتانیایی در هلمند گفته است که با توجه به تلفات این همواره یک سوال دشوار بوده است.

وی افزوده است که تاریخ در مورد ارزش آنچه ما به در خواست حکومت خود انجام داده ایم قضاوت خواهد کرد.


تایمز

روزنامه تایمز نوشته است که رییس جمهور کرزی در سخنرانی تازه اش در شورای ملی افغانستان گفته است که سربازان امریکایی می توانند تا اواخر امسال این کشور را ترک کنند.

به گفته رییس جمهور کرزی نیرو های امنیتی افغان آماده اند که امنیت کشور شان را تامین نمایند.

به نوشته روزنامه حامد کرزی در سخنرانی اخیرش قبل از برگزاری انتخابات آینده افغانستان از فرصت استفاده نموده و یک بار دیگر بر موضع اش تاکید کرد که موافقتنامه امنیتی را با امریکا قبل از آغاز گفتگو های صلح امضا نخواهد کرد.

در ادامه مطلب روزنامه آمده است که تمام نامزدان انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که موافقتنامه امنیتی را با ایالات متحده امریکا امضا خواهند کرد اما آقای کرزی نمی خواهد که چنین یک تفاهمنامه دراز مدت بخشی از میراث او را تشکیل بدهد.

تایمز نوشته که رییس جمهور کرزی گفته است جنگ بر کشورش "تحمیل" شده است.

به نوشته روزنامه حامد کرزی گفته است که اگر امریکا بر علیه پناه گاه ها و کشور های حامی تروریزم که اشاره اش به پاکستان بوده می شتافت صلح در افغانستان برقرار می شد.
XS
SM
MD
LG