لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

دابنز: اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات، ما را مایوس ساخت


نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان جیمز دابنز
نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان جیمز دابنز

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان جیمز دابنز می گوید اعلان نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای آنها مایوس کننده بود.

آقای دابنیز همچنان اظهار داشت در افغانستان باید حکومتی تشکیل شود که مردم افغانستان و جامعه جهانی از آن حمایت کند، زمینه پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را مساعد بسازد و در منطقه یک دموکراسی خوب باشد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را بعد از پنج روز تاخیر دیروز اعلان کرد که در نتیجه آن اشرف غنی احمدزی نسبت به کاندید دیگر ریاست جمهوری عبدالله عبدالله در حدود ده درصد رای بیشتر دارد.

هرچند جامعه جهانی تا حال در مورد اعلان نتاییج ابتدایی چیزی نگفته است اما آقای دابنز که مهلت کاری وی در افغانستان در حال ختم شدن است در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون آشنا گفته است که اعلان نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات آنها را مایوس ساخت.

او اظهار داشت برای کمیسیون انتخابات افغانستان ضرور بود موافقت های را که تیم های دو کاندید در مورد بررسی تقلب ترتیب کرده بودند تا در مورد شکایت ها تحقیق شود، مد نظر می گرفت.

در مصاحبه با تلویزیون آشنا آقای دابنز همچنان اظهار داشت این خوب می بود اعلان نتایج تا زمانی تاخیر می شد که طرفین در مورد اقدامات علاوه گی در مورد تفتیش آرا موافقه می کردند.

نامبرده افزود هنوز هم چندین میلیون رای مانده که باید تفتیش شوند.

به گفته او در حالی که کار زیاد هنوز مانده چه ضرور بود که کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی را اعلان می کرد.

دابنز گفت سازمان ملل متحد برای تفتیش آرا چندین پیشنهاد کرد که کاندیدان آن ها را پذیرفتند. قبول و رد آن از سوی کاندیدها مهم نیست، به گفته دابنز کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی مکلفیت دارند که بر این اقدامات کار کنند.

امریکا از آنها می خواهد بر این پیشنهادات سازمان ملل متحد کار کنند.

دابنز گفت، او به این باور است که این کمیسیون ها به هر اندازه که ممکن است سریع اقدام نمایند زیرا در دوم اگست رییس جمهور نو باید اعلان شود.

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان جیمز دابنز همچنان اظهار داشت امیدوار است که بحران فعلی انتخابات در افغانستان هرچه زودتر خاتمه پیدا کند، پروسه قانونی انتخابات ادامه یابد، رای های پاک و ناپاک از هم جدا شوند، یک برنده اعلان شود و همچنان مذاکرات سیاسی بین تیم های دو کاندید ادامه پیدا کند.

به گفته آقای دابنز ناکامی پروسه انتخابات برای افغانستان خوب نیست و اگر هریک از این پروسه ها ناکام شود بر رفاه و ثبات افغانستان تاثیر منفی خواهد داشت که این عمل بر کمک های امریکا به افغانستان هم بی تاثیر نخواهد بود.

آقای دابنز همچنان اظهار داشت اگر بحران فعلی انتخابات افغانستان خاتمه یابد و یک حکومتی تشکیل شود که از حمایت مردم افغانستان و جامعه جهانی بهره مند باشد در آن صورت افغانستان از نگاه اقتصادی و اجتماعی پیشرفت چشم گیر خواهد داشت و به یک کشور دموکراسی نمونه به دیگران در منطقه تبدیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG