لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

موعد توافق در مورد برنامهء جنجال برانگیز اتمی ایران تمدید شد


دیپلومات ها می گویند بر اساس توافق مشروط که بعد از شش روز مذاکرات در سطح عالی در شهر ویانا حاصل شد، الی تاریخ اول مارچ سال آینده میلادی یک توافق سیاسی در مورد برنامهء جنجال برانگیز هستوی ایران صورت خواهد گرفت و جزییات آن الی تاریخ اول جولای نهایی خواهد شد.

این دومین باریست که مذاکره کننده گان ایالات متحدهء امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و ایران برای بیرون رفت از یک بن بست دوازده ساله، موعد رسیدن به یک توافق را در مورد برنامهء جنجال بر انگیز تهران تمدید می کنند.

بعد از آنکه ناوقت شام دوشنبه ایران و شش قدرت بزرگ جهان نتوانستند به یک توافق دست یابند، موافقت شد تا گفتگو ها در مورد برنامهء جنجال برانگیز اتمی تهران ادامه یابد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران گفته است، این گفتگو ها که به تاریخ هژدهم نوامبر آغاز شد، موقف تهران و قدرت های بزرگ جهان را نزدیک تر ساخته است و جهان راهی دیگر به جز از گفتگو با نماینده گان ایران ندارد.

جان کری وزیر خارجهء امریکا با اظهار اینکه در گفتگو ها با ایران پیشرفت قابل ملاحظه صورت گرفته، اما تا هنوزهم اختلاف نظر های جدی وجود دارد، می گوید:

" گفتگو ها را به خاطر آنکه تمدید کردیم، بطور آنی آسان نخواهد شد، گفتگو ها دشوار بوده اند، دشوار اند و دشوار باقی خواهند ماند."

فلیپ هاموند (Philip Hammond) وزیر خارجهء بریتانیا نسبت موجودیت اختلاف نظر شدید در مورد سطح غنی سازی یورانیوم و تعداد سانترفیوج ها، تطبیق موعد را برای رسیدن به توافق ممکن ندانسته است.

وزیر خارجهء بریتانیا می گوید، گفتگو ها در سطح کارشناسان در ماه دسامبر دوباره آغاز خواهد شد و به ایران اجازه داده خواهد شد تا ماهانه دسترسی اش به 700 ملیون دالر سرمایه های منجمد شده ادامه یابد.
سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه خوشبینانه ابراز داشته است:

"اینک می توان دانست که این گفتگو ها بطور قطع به یک توافق خواهد انجامید."

فرانک والتر شتاین مایر (Frank-Walter Steinmeier) وزیر خارجهء آلمان گفته است، اینک فقط در مورد جزییات تخنیکی اختلاف نظر های باقی مانده است.

بنیامین نتانیاهو (Benjamin Netanyahu) صدراعظم اسراییل که کشورش احتمال بمبارد تاسیسات اتمی ایران را رد نکرده است، می گوید:
"عدم توافق بهتر است از رسیدن به یک توافق بد."

قبل از آنکه تمدید موعد رسیدن به توافق اعلان شود، دیپلوماتان ایرانی گفته بودند، در صورت ناکامی گفتگو ها آنها می توانستند برای جلب حمایت دیپلوماتیک و اقتصادی به روسیه و چین مراجعه کنند که نسبت به غرب روابط بهتر با تهران دارند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG