لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

چاپ تصاویر مبتذل در پوش کتابچه ها و تاثیرات منفی آن!


از چند سال به این سو نشر سریال ها و فلم های مبتذل خارجی از طریق تلویزیون ها به نشر می رسد که جوانان هم با علاقه خاص به این سریال ها بخصوص ستاره های آن پیدا کرده اند که بیشتر از رفتار، گفتار و طرز لباس پوشیدن آنها در زندگی معمولی خود استفاده می کنند که در بسا موارد مطابق فرهنگ و عنعنات کشور هم نمی باشد. اما تاثیرات منفی نشر این سریال ها آهسته آهسته جای خود را در مکاتب هم باز کرده است.
در این روز ها دیده می شود که تصاویر برخی از سریال های مبتذل در پوش صفحه کتابچه های شاگردان مکاتب به چشم می خورد و شاگردان هم گاهی خود را در قالب ستاره آن سریال یا فلم ها میبینند و آن کتابچه ها را خریداری کرده و غرق در رویا های کاذب خود می شوند.

سمیرا متعلم صنف نهم یکی از مکاتب شهر کابل می گوید، برخی از هم صنفانش کتابچه های که در پشت صفحه آن تصاویر ستاره های سریال های خارجی چاپ شده خریداری کرده اند و در جریان درس هم قصه همان سریال ها ادامه دارد.

شگوفه متعلم صنف هشتم لیسه سیدالناصری می گوید، زمانیکه برای خرید کتابچه به بازار بروید در نظر اول چشم انسان به همان کتابچه های که تصاویر ستاره های سریال های مبتذل دارد می خورد و جوانان هم که اسم هر یک از این ستاره ها در ذهن شان حک شده متوجه شده و آنرا خریداری می کنند.

زمانیکه به شهر رفتیم تا از فروشنده های چنین کتابچه ها سخنانِ داشته باشیم هیچ یک حاضر به مصاحبه نشدند اما می گفتند هر چیز که فروشات زیاد داشته باشد می آورند، ولی برخی از جوانان نظریاتی داشتند و می گفتند خرید و فروش این نوع کتابچه ها با تصاویر مبتذل فکر و افکار شاگردان را مغشوش ساخته بالای روح و روان شان تاثیر منفی می گذارد.

هُما یکی از مادرانی که صاحب 4 فرزند می باشد و همه در مکاتب مصروف تعلیم هستند، می گوید، روزی یکی از پسرانش یکی از این کتابچه ها را خریداری کرده بود، هما نگران آینده اولاد های خود است.

پوهاند دکتور داوود راوش استاد پوهنتون کابل می گوید، در بازار مصرفی افغانستان مسئله عرضه و تقاضا بسیار مهم است چون تقاضا وجود دارد و عرضه را هم تولید کننده ها در نظر گرفته اند. اما دلیل عمدۀ چاپ کتابچه شاگردان مکاتب با عکس های ستاره های سریال های مبتذل خارجی را وجود نداشتن بدیل های معقول در جامعه دانست.

از وزارت اطلاعات و فرهنگ که مسولیت بررسی، کنترول و ارایه جواز به ناشران و تجار را دارد پرسیدیم که برای کنترول و جلوگیری چنین موضوعات چی اقدامی خواهند کرد در پاسخ جلال نورانی رئیس مطابع آزادی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت، این مسئله از توان این وزارت بالاست و هیچ کاری کرده نمی تواند، وی اشاره به وزارت معارف و خانواده ها نمود.

زمانیکه در مورد چاپ تصاویر سریال های مبتذل در پشت صفحه کتابچه شاگردان مکابت که مسوولان اطلاعات و فرهنگ این موضوع را مربوط وزارت معارف دانسته و خود شانه خالی کرده اند، از مسوولان وزارت معارف پرسیدم محمد کبیر حقمل سخنگوی این وزرات در پاسخ گفت، وزرات معارف کنترول و مسوولیت تمامی کتب و مواد درسی که از طرف این وزرات نشر و چاپ می شود را دارد.

آقای حقمل در ادامه افزود، ارگان های نشراتی، ناشرین و تجار همه قبل از اینکه چیزی را به چاپ برسانند و یا به بازار عرضه کنند از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ کنترول و بررسی می شود و این موضوع به آنان بر می گردد. اما وی گفت،
برای جلوگیری از هر نوع موضوعات مواد درسی مبتذل در مکاتب این وزارت رسماً جلوگیری می کند.

و در اخیر پوهاند دکتور داوود راوش استاد پوهنتون کابل گفت، وزارت اطلاعات و فرهنگ که از کار شانه خالی می کند به جا نبوده باید در این عرصه کار کنند و تصاویری از مکان های تاریخی کشور خود را تبلیغ کنند تا جوانان با دیدن مکان های تاریخی و افراد نخبهء کشور خود چهره های آنها را به ذهن بسپارند و حس کنجکاوی آنها را در جهت معلومات بیشتر تحریک نماید.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه Hawa e Taza هم شنیده و هم خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه :فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:42 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG