لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

امارات متحدۀ عربی برخی از سرمایه گذاران افغان را از این کشور اخراج میکند


با آنکه اتاق تجارت و صنایع می گوید که تعین ضرب الاجل به سرمایه گذاران افغان در امارات متحده عربی کدام مشکلی اقتصادی را به افغانستان به بار نمی آورد، اما تأکید دارد که دولت باید مانع اخراج و یا وضع محدودیت بالای کار و بار افغان های مقیم آن کشور شود.

به تازه گی گزارش های به نشر رسیدند که گویا به بیش از شش صد افغان که مصروف فروش پرزه جات موتر در شهر شارجهامارات متحده عربی بودند دو روز فرصت داده شده تا این کشور را ترک کنند.

آذرخش حافظی مسوول روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، مقامات امارات متحده عربی تشویش دارند که مبادا این سرمایه گذاران افغان که شیعه مذهب استند، به نفع حوثی ها در یمن مشکلی را در این کشور به میان آورند:

" وظیفه دولت ما اینست که به آنها بفهماند که آنان اتباع افغانستان استند و در اینجا میان شیعه و سنی کدام مشکل وجود ندارد، دولت این توضیحات را بدهد و هم چنان این تضمین را به آن کشور بدهد که این سرمایه گذاران افغان هیچ وقت کدام کار غلطی را نمی کنند، آنها تشویش دارند که مبادا همین افراد به نفع حوثی ها کدام جنجال را ایجاد نکند، اما من فکر می کنم که این مسأله از لحاظ اقتصادی به افغانستان کدام مشکل را پیش نمی کند."

این افغانها از سی سال به اینسو با سرمایه گذاری میلیونها دالر در مناطق مختلف امارات متحده عربی بخصوص شهر شارجه، مصروف تجارت پرزه جات موتر و ترمیم آن استند.

ظاهراً پس از آشکار شدن این مسأله که برخی از افغانهای مقیم ایران به جنگ سوریه و عراق سوق داده شده اند، این چنین تعزیرات در برابر آن عده سرمایه گذاران افغان که شیعه مذهب استند در امارات متحده عربی وضع شده است.

از ماه سپتمر سال گذشته میلادی به اینسو حوثی های شیعه در یمن بر ضد حکومت رییس جمهور این کشور که از حمایت قوی عربستان سعودی برخوردار است، قیام مسلحانه کرده و قدرت را در اکثر مناطق به دست گرفتند.

کشورهای عربی به این باور اند که حوثی ها از حمایت ایران برخوردار اند و به طور غیر مشروع قدرت را تسخیر کرده اند.

اشتراک چند افغان از ایران به جنگ سوریه و عراق، نگرانی را در امارات متحده عربی به میان آورده که مبادا افغانها از کشور های دیگر هم به جنگ یمن به پشتیبانی از حوثی هاترغیب شوند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته است که به زودی برای حل مشکل ایجاد شده به سرمایه گذاران افغان در امارات متحده عربی، اقداماتی صورت خواهد گرفت:

" وزارت خارجه از مشکل که به میان آمده، آگاهی دارد و در نظر است تا با روی دست گرفتن اقدامات سریع و جدی به حل این مشکل پرداخته شود و به زودی تصمیم اتخاذ خواهد شد تا از جانب افغانستان هیئتی در سطح عالی رتبه با مقامات امارات متحده عربی گفتگو های همه جانبه داشته باشند و در جهت حل این معضل تلاش بورزند."

برخی از کارشناسان افغان می گویند، جهان باید بداند کهشماری از افغان های مقیم ایران تحت فشار و به درخواست این کشور، به جنگ سوریه و عراق فرستاده شده بودند.

آنان تأکید می کنند که افغان ها در خارج بخصوص آنان که شغل تجارت و سرمایه گذاری دارند هیچ گاهی علاقه به مداخله در مسایل داخلی و سیاسی کشور های که در آن زنده گی می کنند را، ندارند.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG