لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

قاسمیار: نشست صلح در ناروی متفاوت از هر نشست دیگر است


محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان

مقامات شورای عالی صلح افغانستان و برخی از رهبران سابق طالبان می گویند: نشست صلح که امروز در ناروی راه اندازی شده است متفاوتر از نشست های غیر رسمی پیشین در مورد صلح است.

امیدواری ها برای نتایج نشست غیر رسمی صلح در ناروی بیشتر شده و باور ها بر این است که این نشست بتواند زمینه را برای گفتگو های رسمی میان حکومت افغانستان و مخالفان مسلح دولت فراهم سازد.

اعضای شورای عالی صلح افغانستان ترکیب هیئت اشتراک کننده از سوی حکومت را در این نشست متفاوت دانسته و می گویند که این نشست خواهد توانست زمینه را برای گفتگو های بین الافغانی مساعد سازد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که اشتراک کنندگان این نشست از صلاحیت های بیشتری برخوردار هستند:

" ما می توانیم این نشست را از لحاظ ترکیب اشتراک کننده ها متفاوت بدانیم، قبل از این نشست های بوده و امیدواریم که اندک اندک به پخته گی برسد.

این یک فرصت بهتری خواهد بود که هر دو جناع موضع خود را بگویند و برای گفتگو های رسمی زمینه مساعد گردد. "

نشست دو روزه غیر رسمی در مورد صلح امروز در اوسلو پایتخت ناروی راه اندازی گردیده است.

بر اساس گزارش ها، هیئت از سوی حکومت افغانستان به رهبری محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت در این نشست اشتراک کرده است.

محمد یونس قانونی معاون اول رییس جمهور پیشین، حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، انوارالحق احدی، حُسن بانو غضنفر و معاون ریاست دارالانشای شورای عالی صلح از سوی حکومت افغانستان به این نشست فرستاده شده اند.

در عین حال گزارش ها می رساند، هیئت طالبان که سید طیب آغا و شیر محمد عباس ستانکزی نیز مشمول آن می باشند در این نشست اشتراک کرده اند.

از سوی هم برخی از مقامات پیشین رژیم طالبان نیز نشست اوسلو را متفاوتر از نشست های قبلی در مورد گفتگو های صلح می دانند.

سید فضل اکبر آغا می گوید که اشتراک هیئت طالبان در این نشست نیز نسبت به گذشته متفاوت و امیدوار کننده است:

" من به این نشست بخاطری بیشتر امیدوار هستم که از سوی طالبان مسلح نیز اعضای اشتراک کرده اند که پیش از این در همچو نشست ها اشتراک نکرده اند، مانند سید طیب آغا.

امیدواری های به این نشست وجود دارد که موضوع افغانستان به طرف مثبت حرکت کند و مفید واقع گردد."

پیش از این نیز نشست های غیر رسمی صلح در دوبی، ناروی، قطر، چین و برخی کشور های دیگر راه اندازی شده است.

هر چند برخی از اعضای شورای ملی و شورای عالی صلح برگزاری نشست های غیر رسمی صلح را مفید نمی دانند اما شماری از آنان به این باور اند که همچو نشست ها می تواند زمینه را برای گفتگو های رسمی فراهم سازد.

اما آنچه مردم عام انتظار دارند این است که این گفتگو ها منتج به تأمین صلح در کشور گردد و به نا امنی ها در افغانستان نقطه پایان گذاشته شود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG