لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

افغانها به تلاش پاکستان در گفتگوهای صلح به دیده شک می نگرند


اردوی پاکستان از دیر زمان به این سو به پناه دادن برای طالبانی متهم است که برای تامین منافع پاکستان در افغانستان و جا های دیگر می جنگند.

این اردو می گوید، با مهیا ساختن زمینه گفتگو های هفته گذشته میان طالبان و حکومت افغانستان این را ثابت ساخت که در مبارزه به هدف سرکوب شورشیان تندرو در منطقه جدیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو مقام بلند پایهء دخیل در پروسه صلح که نام های شان افشا نشده می گویند، که درین گفتگو های رو در رو روسای اردو و استخبارات پاکستان نیز حضور داشتند.

این گفتگو ها بتاریخ هشت جولای در مری در نزدیکی اسلام آباد صورت گرفت.

رویترز می نویسد، این نخستین تلاش برای پایان جنگ در افغانستان است.

در گزارش آمده است، با در نظرداشت اینکه القاعده و دیگر گروه ها در منطقه فعال اند و داعش هم زنگ خطر را به صدا در آورده، میانجیگری صادقانه پاکستان در پروسه صلح افغانستان به کاهش تنش ها کمک کرده می تواند.

رویترز به آنچه یک خطر در برابر گفتگو های صلح خوانده هم اشاره کرده است.

رویترز در ادامه می نویسد که دو دسته گی در میان رهبران طالبان موفقیت گفتگو های صلح را با خطر مواجه می سازد.

بر اساس گزارش، مقام های پاکستان تاکید می کنند که هم حکومت ملکی و هم اردوی پاکستان این را درک کرده اند که جنگ افغانستان امنیت پاکستان را تهدید می کند و شورشیان تندرو حملات مرگبار را در داخل پاکستان اجرا می کنند.

یک مقام نظامی پاکستان که نخواسته نامش افشا شود، گفته است که راحیل شریف، لوی درستیز اردوی پاکستان پروسه صلح افغانستان را به عنوان هدف اصلی پالیسی خارجی خود برگزیده است.

به گزارش رویترز، یک مقام امنیتی دیگر نیز که نامش افشا نشده باور دارد که قانع ساختن افغانها تا از جنگ دست بکشند به اندازه مبارزه علیه تندروان پاکستانی نزد راحیل شریف مهم است.

رویترز می نویسد، شماری از مقام های فعلی و پیشین افغان که پاکستان را به حمایت مالی و تجهیزاتی از طالبان متهم می کنند، به تلاشهای پاکستان در زمینه صلح به دیده شک می نگرند و می پرسند پاکستان واقعاً از گفتگو های صلح حمایت می کند؟

به گزارش رویترز عمر داوود زی، وزیر داخله سابق افغانستان و سفیر پیشین افغانستان در پاکستان می گوید، که پاکستان این اقدام ها را در نتیجه فشار های داخلی و خارجی انجام داده است.

آقای داوود زی گفته است: " نیاز است انتظار بمانیم که آیا این یک تلاش تکتیکی است و یا هم تغییر در پالیسی. "

به گزارش رویترز، چین متحد نزدیک پاکستان هم فشار ها برین کشور را زیاد ساخته است.

پیکنگ به این باورست که تندروانی که در ایالت ناآرام شین جین ناامنی ها را دامن می زنند، در مناطق قبایلی واقع در سرحد میان افغانستان و پاکستان آموزش می بینند.

بر اساس گزارش، شماری از دیپلومات های غربی که در مورد تعهدات پاکستان در زمینه مبارزه با تروریزم و تامین صلح شک داشتند، می گویند که حالا به نظر می رسد که اسلام آباد بخاطر تامین امنیت و ثبات در افغانستان جدیست.

یک دیپلومات به خبرگزاری رویترز گفته است: "اجرای گفتگو های صلح، یک تلاش صادقانه پاکستان بود که تا حالا ما شاهد آن از سوی این کشور نبوده ایم."

XS
SM
MD
LG