لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

واکنش ها به اتهام قاچاق طلا توسط جنرال قونسل افغانستان در هند و استعفای وی از وظیفه


ذکیه وردک جنرال قونسل افغانستان در هند که از وظیفه خود استعفا داد
ذکیه وردک جنرال قونسل افغانستان در هند که از وظیفه خود استعفا داد

پس از آنکه رسانه‌های هندی ناوقت روز جمعه ادعا کردند که از نزد ذکیه وردک، جنرال قونسل افغانستان در شهر ممبی این کشور هنگام سفر او از دبی به هند ۲۵ کیلو طلا ضبط شده است، او به روز شنبه، ۴ می از وظیفۀ خود استعفا داد.

ذکیه وردک در استعفانامه‌اش در مورد این ادعا و همچنان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره چیزی نگفت. اما در حساب ایکس خود "دسیسه و تلاش برای بدنام سازی‌اش" را دلیل استعفای خود خوانده است.

وردک در استعفانامۀ خود مدعی شده که او از پارسال به این طرف با حملات زیاد و نام‌بدی مواجه شده و این گونه حملات تا خانواده و نزدیکانش هم رسیده و روی کارش تاثیر بد گذاشته است.

او افزده است، این حملات نمونه‌ای از آن چالش‌های است که هر زن افغان که خواستار تغییر مثبت و پیشرفت در جامعۀ افغانستان باشد با آن مواجه می‌شود.

رسانه‌های هندی از این میان روزنامۀ "د تایمز اف اندیا" نوشته است که قیمت مقدار طلایی که با ذکیه وردک بوده به ارزش ۱۸.۷ کرور روپیۀ هندی معادل حدود ۲ میلیون ۲۴۰ هزار دالر امریکایی بوده است.

این رسانه افزوده است که پولیس علیه ذکیه وردک قضیۀ قاچاق طلا ثبت کرده است.

سفارت افغانستان در هند
سفارت افغانستان در هند

روزنامه می‌نویسد، این رویداد ۲۵ اپریل رخ داده اما او به دلیل مصونیت دیپلوماتیک داشتن، تاکنون بازداشت نشده است.

اینکه ادعای این روزنامۀ هندی حقیقت دارد یا نه تا کنون مقام‌های حکومت‌های امارات متحدۀ عربی یا هند به گونۀ رسمی در این باره چیزی نگفته اند.

اما عزیز معارج، یک تن از حقوقدانان می‌گوید، مصئونیت دیپلوماتیک هم نمی‌تواند مانع برخورد قانونی با جرایم شود، مگر اینکه عزت و حیثیت کشور فرد متهم در نظر گرفته شود و مطابق اصول دیپلماتیک با وی رفتار شود:

"کشور مقیم یا جای که فرد متهم در آن بودباش دارد جرم را کشف می‌کنند اما با وی همانند مجرم‌ها رفتار نمی‌کنند، کشور متبوع‌اش را هم خبر می‌کنند، اگر اسناد و مدارک موجود باشد، به آن کشور می‌فرستند و آن کشور مطابق قانون خود وی را محکمه می‌کند، اما اگر جرم بسیار خطرناک باشد و امنیت داخلی کشور مقیم را تهدید کند، در آن صورت این شخص می‌تواند بندی هم شود."

معارج افزود، در صورت اثبات جرم کشور مقیم حق اخراج فرد را نیز دارد.

این درحالیست که روزنامۀ " د تایمز آف اندیا" برای وضاحت مقام‌های استخباراتی هند یک بخشی از گفته‌های ذکیه وردک را هم نشر کرده که گفته است، در این مورد حیران شده و خواستار تحقیق در بارۀ این حادثه شده است.

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی
شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی

از سوی دیگر برخی دیپلوماتان پیشین افغان می‌گویند، اگر این اتهام ثابت شود، بر حیثیت دیپلوماتان افغان و سیاست خارجی آن در دیگر کشورها تاثیر منفی می‌گذارد.

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی به رادیو آزادی گفت:

"هر دیپلوماتی که قوانین بین‌المللی، کنوانسیون سویس و قوانین کشور مقیم را نادیده بگیرد، این به هویت ما و افغانستان بسیار ضرر می‌رساند."

ذکیه وردک از چند سال به این طرف به عنوان جنرال قنسول افغانستان در شهر ممبی هند وظیفه اجرا می‌کند که پس از از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان هم به کار خود ادامه داد و در آنجا به افغانان خدمات قنسولی ارائه می‌کرد.

شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در ماه قوس سال گذشته به تلویزیون ملی تحت کنترل‌شان گفته بود که قونسلگری‌های افغانستان در ممبی و حیدرآباد با آنان در ارتباط هستند.

XS
SM
MD
LG