لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

هاشمی: حکومت افغانستان پالیسی ملیشه سازی را ندارد


با آنکه گزارش ها از ملیشه سازی های شخصی تحت نام مبارزه با مخالفین مسلح دولت در برخی ولایات به نشر می رسد، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که حکومت طرفدارد ملیشه سازی نیست.

سید ظفر هاشمی روز چهار شنبه در کابل به خبرنگاران گفت، که حکومت پالیسی ایجاد ملیشه سازی را ندارد:

"پالیسی حکومت افغانستان پالیسی ملیشه سازی نیست، ما با این مخالف می باشیم. هر فرد و هر گروهی که علاقمند باشد که سلاح بردارد با اردوی ملی، پولیس ملی و نیرو های افغانستان بپیوندد در وظیفه پاک و مقدس که دفاع از وطن و افغانستان می باشد کار همکاری کند."

در این اواخر گزارش های به نشر رسید که گویا برخی از قومندانان سابق و حلقات حکومتی در ولایات شمال کشور تلاش ها برای توزیع سلاح به افراد غیر مسوول را آغاز کرده اند که این کار سبب نگرانی مردم عام شده است.

در این حال برخی از کارشناسان با استقبال از این اقدام حکومت تأکید می کنند که ملیشه سازی و مسلح ساختن افراد غیر مسوول یک کار خطرناک است.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که ملیشه سازی در شرایط کنونی می تواند در جنگ با مخالفان مسلح دولت مفید باشد اما افزود که در آینده ممکن این کار برای حکومت درد سر ساز شود.

" در حال حاضر می تواند مفید باشد که می تواند بخاطر دفاع از امنیت منطقوی کوشش کند ممکن خطر داشته باشد برای آینده افغانستان چون هیچ نتیجه مثبت و خاطره خوشی از ملیشه سازی در افغانستان وجود ندارد."

برخی از کارشناسان سیاسی ملیشه سازی و توزیع سلاح برای افراد غیر مسوول را یک تجربه ناکام عنوان کرده می گویند که تجربه مشابه ملیشه سازی در دهه 80 نیز در افغانستان تکرار شده است که بالاخره در آن زمان سبب سرنگونی حکومت نجیب الله شد.

آنان از حکومت می خواهند تا نیروهای امنیتی افغان را به اندازه کافی تقویت نماید تا نیاز به ملیشه سازی نباشد.

این کارشناسان همچنان می گویند که اگر حکومت می خواهد تا از افراد غیر مسوول بر ضد طالبان مسلح استفاده کند، باید این برنامه را طوری تنظیم کند که این افراد وفادار به حکومت باشند و دوباره منحل ساختن شان را نیز حکومت به عهده داشته باشد نه زورمندان محلی.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG