لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

دافغانستان بانک: پول افغانی از پشتیوانه مالی قوی برخوردار است


هر چند کاهش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی نگرانی های را به میان آورده است اما دافغانستان بانک می گوید که ذخایر ارزی موجود، ثبات پول افغانی را برای سال ها تضمین خواهد کرد.

این در حالیست که افغانی نسبت به چند سال گذشته ارزش اش را در برابر اسعار خارجی بخصوص دالر از دست داده است.

اما خلیل الله صدیق رئیس عمومی دافغانستان بانک می گوید که حکومت هیچ تشویشی از بابت کاهش ارزش پول افغانی ندارد زیرا به گفته وی این پول از پشتیوانه قوی برخورداراست.

آقای صدیق در صحبت با رادیو آزادی این مطلب را ابراز کرده گفت که در حال حاضر ارزش ذخایر ارزی این کشور به بیش از هفت میلیارد دالر می رسد:

خلیل الله صدیق رئیس عمومی دافغانستان بانک
خلیل الله صدیق رئیس عمومی دافغانستان بانک

" پول افغانی ما از پشتیوانه بسیار قوی برخوردار است و اینرا به اطمینان برای شما می گویم. ما بالاتر از هفت میلیارد دالر ذخیره اسعاری داریم و این نرخ را اگر شما به 63 و 64 ضرب کنید، مبلغی را که ما نشر کردیم به بازار که بیش از یکصد و چند میلیارد افغانی است حداقل صد برابر آن می شود. هیچ تشویشی در ارتباط این وجود ندارد. تغییرات مارکیت در هر جای است اما انفلاسیون بالا نرفته است. ببینید شش یا هفت ماه می شود که قیمت گوشت 350 یا 340 افغانی است، برنج و روغن وآرد تان همان نرخ است."

پیش از این حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور نیز اطمینان داده بود که پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و قطع کمک های بین المللی، اقتصاد این کشور متضرر نخواهد شد زیرا دارایی کافی در اختیار حکومت این کشور قرار دارد.

با آنکه پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، شکایت های زیادی از افزایش میزان بیکاری و ضعف اقتصادی از سوی مردم مطرح می شود، اما رئیس دافغانستان بانک می گوید که در این مدت قیمت مواد خوراکه افزایش نیافته است.

در سال های اخیر اقدامات حکومت برای حفظ ثبات افغانی از طریق عرضه میلیون ها دالر به بازار نگرانی های را ایجاد کرده که گویا تعقیب این گونه سیاست پولی و استفاده از ذخایر ارزی، ممکن کشور را با بحران اقتصادی مواجه سازد.

بر اساس معلومات مسوولان دافغانستان بانک، درسیزده سال گذشته بین دو تا سه میلیارد دالر جهت حفظ ثبات پول افغانی از طریق این بانک در بازار به فروش رسیده است.

اما برخی از آگاهان اموراقتصادی با این گونه روش برای حفظ ارزش پولی مخالفت نشان می دهند.

سهراب بهمن یکی از این کارشناسان، روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که سیاست پولی حکومت افغانستان نیاز به بازنگری جدی دارد:

" آن مبالغی که در بانک وجود دارد به این معنی نیست که هر زمانی که خواست از آن استفاده کنید و به بازار عرضه بکنید. این کار عواقب بسیار زیاد خطرناک را دارد اگر این کار دو یا سه سال دوام کند بالاخره همان پول که شما در ذخایر خود دارید آنرا کاهش می دهید. من امیدوار هستم که حکومت سیاست پولی خود را بر مبنای تزریق کردن پول در مارکیت نه بلکه به شکل شناور اش که بتواند از مسیر عرضه و تقاضای ملی که از طریق صادرات صورت می گیرد، ایجاد کند."

آقای بهمن از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهد تا پالیسی های مشخصی را برای رشد تولیدات داخلی و حفظ ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی روی دست گیرند.

جمع آوری درست عواید داخلی، تطبیق پروژه های اساسی، فعال نمودن بخش های تولیدی و توجۀ لازم به زراعت و مالداری برای تقویت اقتصاد و ارزش افغانی مهم پنداشته می شود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG