لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

صدها تن در بادغیس علیه طالبان اعلام جنگ کرده اند


صدها تن از باشنده گان ولایت بادغیس دست به یک خیزش مردمی زده و علیه طالبان در این ولایت اعلام جنگ کرده اند.

این افراد حمایت خود را از نیروهای امنیتی افغان اعلام کرده تاکید میکنند که در میدانهای جنگ علیه طالبان درپهلوی نیروهای امنیتی قرارخواهند گرفت ونخواهند گذاشت تا حادثه ولایت کندز دربادغیس تکرارشود.

محمد شاه حنظله یکی از قوماندانان محلی مصمم است تا با تفنگ دست داشته خود جلوی نفوذ طالبان در ولایت بادغیس را بگیرد.

او میگوید همراه با صدها باشنده گان دیگر ولایت بادغیس درکنارنیروهای امنیتی خواهند ایستاد تا طالبان نتوانند دراین ولایت حاکم شوند.

قمرالدین شکیب سرپرست ولایت بادغیس میگوید همکاری مردم با نیروهای امنیتی میتواند تضمین در تامین امنیت ولایت بادغیس باشد.

آقای شکیب به رادیو آزادی گفت، در این اواخر طالبان درمیان مردم تبلیغات را ازسقوط بعضی ازمناطق ولایت بادغیس بدست طالبان راه انداخته اند.

اوگفت این موضوع با واکنش تند باشنده گان این ولایت همراه شده که در نتیجه صدهاتن از مردم بادغیس با گرفتن سلاح های شخصی شان اعلام کرده اند که نیروهای امنیتی را در جنگ علیه طالبان همکاری میکنند.

ولایت بادغیس جایی که صدهاتن ازباشنده گان آن علیه طالبان دست به خیزش مردمی زده اند یکی از ولایات ناآرام درافغانستان است.

ولسوالی های بالامرغاب، مقر و آب کمری ازجمله مناطق دراین ولایت است که طالبان ازنفوذ نسبتاً بزرگی درآنجا برخوردار بوده وهرازگاهی اقدام به حمله مسلحانه بالای پوسته های نیروهای امنیتی افغان میکنند.

تصرف ولایت کندز بدست طالبان مسلح در چند روز اخیر همکاری مردم در بعضی از ولایات افغانستان با نیروهای امنیتی افغان را بیشترساخته است.

گرچه درچند سال اخیر بعضی ازافغانها بخاطر امنیت پایدار درافغانستان خواهان سهیم ساختن طالبان به ساختارحکومت افغانستان بودند اما اتفاقات ناگواری که در ولایت کندز به طالبان نسبت داده شد این ذهنیت را تغییر داده است.

با وجودیکه حمله طالبان در ولایت قندز خسارات جانی ومالی را به غیرنظامیان ونیروهای امنیتی افغان وارد کرده است اما کارشناسان درغرب افغانستان میگوید درپهلوی این مشکلات حادثه کندز یک بار دیگرنشان داد که طالبان همچنان بر سیاست سختگیرانه دوران حکومت شان درافغانستان پایبند هستند ودولت افغانستان باید متوجه این موضوع باشد.

شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG