لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۴

سناتوران: حکومت برای انتخابات آینده، بازی های سیاسی را در پیش گرفته است


زمانگیر شدن زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی، هر روز انتقاد ها و هُشدارها را در برابر حکومت بیشتر می‌سازد.

شماری از اعضای مشرانو جرگه مشخص نشدن زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها را علت اصلی بحران ها در کشور می‌گویند و هُشدار می‌دهند که در دور هفدهم تقنینی رهبران حکومت وحدت ملی را اجازه ورود به شورای ملی و افتتاح این دور نخواهند داد.

داوود غفاری یکی از این سناتوران در مجلس عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه گفت:

" اگر تقویم انتخابات را رئیس جمهور اعلام نکند این کار ما غیر قانونی است و اجازه نخواهیم داد تا رهبران حکومت بیایند و پارلمان را در پانزدهم حوت افتتاح کنند و چطور افتتاح خواهند کرد این مجلس را؟ "

قرار بود انتخابات ولسی جرگه افغانستان در ماه ثور سال روان برگزار و دوره کار اعضای کنونی ولسی جرگه در اول سرطان پایان یابد.

اما انتخابات ولسی جرگه به زمان مشخص آن برگزار نشد و رئیس جمهور غنی گفت که انتخابات ولسی جرگه در سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار می‌شود.

با این همه اعضای مشرانو جرگه ادامه کار این جرگه را پس از اول ماه سرطان خلاف قانون می‌گویند وهُشدار می‌دهند که در ماه سرطان سال آینده به این مجلس حضور نخواهند یافت .

یوسف صدیقی، نایب دوم مشرانو جرگه که روز سه شنبه مجلس عمومی این جرگه را رهبری می‌کرد تاکید کرد که رئیس جمهور باید به چالش ها در برابر کمیته گزینش پایان دهد تا این کمیته بتواند برای آوردن اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی و روشن شدن زمان برگزاری انتخابات کارش را به پیش ببرد:

" من فکر میکنم بی باوری که نسبت به حکومت بمیان آمده است روز تا روز افزایش خواهد یافت و این برای حکومت زیان آور است، برای ما پذیرفتنی نیست که اینجا در کُرسی ها به گونه غیر قانونی به کار مان ادامه دهیم. "

اما آنچه کار شکنی و نداشتن اراده برای آوردن اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی و مشخص ساختن زمان برگزاری انتخابات گفته شده است،کار کمیته گزینش را که راه گشای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها گفته شده است، نیز زمان گیر ساخته.

سخنگویان حکومت به تماس های ما در این باره پاسخ ندادند؛ اما شماری از نهاد های ناظر می‌گویند که موضع گیری اعضای مشرانو جرگه افغانستان در این باره ناوقت است .

محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان که به حیث عضوکمیته گزینش،به حکومت معرفی شده است می‌گوید کمیته گزینش تا دو روز دیگر کارش را برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی آغاز و تا یک ماه دیگر ممکن تقویم انتخاباتی از سوی این کمیسیون ها مشخص گردد:

" نیاز است تا تقویم انتخابات مشخص شود و برای این کار باید کمیشران کمیسیون های انتخاباتی کارشان را آغاز کنند، به زودی کمیته گزینش کارش را در گماشتن کمیشنران تازه آغاز می‌کند و اگر این کمیته زودتر کارش را آغاز کند و افراد جدید را به کمیسیون ها بگمارد، ممکن یک ماه را در بر گیرد که آنان تقویم را مشخص سازند. "

نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که همزمان با تمدید کار ولسی جرگه باید زمان برگذاری انتخابات اعلام شود و نیز برای اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی گام های عملی برداشته شود.

این نهاد ها می‌گویند که مردم افغانستان دچار یک نوع سر درگمی شده اند و اگر به ادامه کار شورای ملی مشروعیت داده شود؛ این موضوع در نظام سیاسی افغانستان به فرهنگ تبدیل می‌شود و احتمال تکرار آن در سالهای پسین نیز وجود دارد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG