لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

مخالفت ایران، سازمان اوپیک را با مشکل مواجه کرده است


عدم موافقت کشورهای تولید کننده نفت در ساحه محدود ساختن تولید نفت دراجلاس روز جمعه باز هم نرخ نفت را کاهش داد. فعلاً دو میلیون بیرل نفت بیشتر از تقاضای بازار جهانی تولید می‌شود و ذخایز بزرگ نفت بدون فروش در بازار باقی مانده است.

نرخ نفت خام در بازار لندن دیروز به ۴۳ دالر یک بیرل پائین آمد که با دوران رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ خیلی کم تفاوت دارد.

عبدالله البدری سرمنشی سازمان کشورهای تولید و صادر کننده نفت اوپیک اظهار داشت، آنها حتی نتوانستند پیشبینی های عادی سالانه را در مورد تولید نفت در یک سال آینده بررسی کنند، زیرا آنها نمی‌دانند بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این کشور چقدر نفت دیگر را به بازار عرضه خواهد کرد.

البدری در یک کنفرانس خبری گفت، آنها نمی‌توانند که هم اکنون ارقام را ارایه کنند زیرا ایران به بازار بر می‌گردد و باید به یک ترتیبی نیازمندی های آن برآورده شود.

وزیر نفت ایران بیژن زنگنه اظهار داشت، ایران در نظر دارد که در ماه های اول سال ۲۰۱۶ تولید نفت خود را روزانه نیم میلیون بیرل بیشتر بسازد و به مرور زمان آنرا روزانه به یک میلیون بیرل افزایش بدهد که با این ارقام ایران روزانه مجموعاً سه اعشاریه هشت میلیون بیرل نفت تولید خواهد کرد.

به نوشته رویترز، بدری در تلاش برای کم اهمیت نشان دادن شرمساری واختلافات در اوپیک اظهار داشت که این سازمان هنوز هم تأثیر مستقیم بر بازار نفت دارد و قوی تر از همه وقت می‌باشد.

کشورهای بی بضاعت اوپیک مانند وینزیویلا، اکوادور و الجزایر تقاضا دارند که تولید نفت ۵ درصد کاهش یابد تا نرخ آن بلند برود و آنها بتوانند درآمد خود را از درک تولید نفت بیشتر بسازند.

وزیر نفت عراق عادل المهدی گفت، همه در مورد نرخ نفت نگرانی دارند و هیچکس خوشحال نیست. ولی عراق هم مانند ایران در نظر دارد که تولید نفت خود را بیشتر بسازد و حاضر نیست محدودیت را قبول کند.

XS
SM
MD
LG