لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

نقش جوانان افغان در محو فساد اداری


بحث مبارزه با فساد اداری از مدت ها بدینسو نقل مجلس ها و موضوع اصلی بسیاری از کنفرانس ها و گفتگوهایی است که در مورد افغانستان در آنجا بحث صورت می‌گیرد.

و این به یک چالش بزرگ مبدل گردیده است زیرا امروز فساد اداری در کشور دیگر به رشوه ستانی چند مأمور پایین رتبه دولت محدود نبوده بلکه این مرض اکنون در تار و پود دستگاه های بلند رتبه حکومت هم رخنه نموده است.

رشوه زمانی در بین مردم عام می‌شود که مردم از راه قانونی به حقوق شان نمی‌رسند و گویا مجبور به اخذ آن می‌شوند.

شماری از جوانان فساد را یک پدیده شوم خوانده می‌گفتند که فساد اداری به اوج خود رسیده است در ادارات دولتی بدون گرفتن رشوه، کار مراجعین انجام نمی‌شود و کار به روز های بعد مأکول می‌گردد.

تعدادی از جوانان که از افزایش فساد در ادارات دولتی اظهار نگرانی می‌کردند از چشم دید و مشکلات که در این مورد روبرو شده اند، سخنانی داشتند.

زینب احمدی محصل یکی از پوهنتون های خصوصی می‌گوید، فساد اداری در هر ارگان دولتی وجود داشته به خصوص در کانکور، یکی از دوست های اش با وکیل پارلمان شناخت داشت و برای اینکه در امتحان کانکور کامیاب شود آن وکیل رشوه، بالاتر از هزار دالر امریکایی تقاضا نموده بود که آن محصل هم پرداخت کرد.

دیوه هاشمی یکی دیگر از محصلین پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل می‌گوید، در دوره ستاژ قرار دارد و به هر اداره که می‌رود برایش کار پیدا نمی‌شود، او می‌گوید: "تا که واسطه و شناخت نداشته باشی نمی‌توانی به یک اداره راه پیدا کنی."

بهشته، جوانی دیگری است که مادرش به ریاست پاسپورت مراجعه کرده و کارمندان آن ریاست از وی تقاضای پول کرده تا به زودترین فرصت کار های پاسپورت اش را تمام کند و مادر بهشته هم پول را می‌پردازد تا کار اش زودتر اجرا شود.

با تأئید سخنان جوانان مسئولان اداره مبارزه با فساد اداری هم می‌گویند، سال به سال گراف فساد اداری در ادارات دولتی بلند می‌شود.

عبدالقهار فرخ سیر رئیس اطلاعات و ارتباط عامه اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری گفت، قضیه های که از طریق نظارت بر ادارات دولتی، بررسی دوسیه ها و صندوق شکایت درج این اداره شده است، چنین است:

" در سال ۱۳۸۸ شصت قضیه فساد اداری اجراآت شده بود و در سال ۱۳۸۹نیز۴۳۹ قضیه، تا اواخر سال ۱۳۹۲ بیشتر از ۱۶۰۰ مورد قضیه فساد اداری اجراآت و بررسی شده است و ۶۰۰۰ شکایات از طریق صندوق ها به این اداره مواصلت کرده و به آن رسیده‌گی صورت گرفته است. و تا نیمه سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۵ هزار مورد دوسیه فساد اداری را اجراآت کردند که یک تعداد آن به څارنوالی ها رفته یک تعداد قضیه ها به قضایای دولت رفته و یک تعداد دیگر به ادارات مربوط شان ارسال شده است."

آقای سیر رئیس اطلاعات و ارتباط عامه اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری در ادامه گفت، شمار زیاد مردم با یکی دو مورد فساد اداری آشنا هستند در حالیکه در قانون اداره مبارزه با فساد اداری نزدیک به هژده مورد فساد وجود دارد که انجام آن توسط کارمندان خدمات عامه جرم تلقی می شود.

" رشوت، اختلاس، سوءاستفاده، جعل اسناد، جعل امضا، غصب زمین، فرار از مالیات و غیره هیچ اداره نبوده که از فساد اداری مبرا بوده باشد."

باز هم عبدالقهار فرخ سیر رئیس اطلاعات و ارتباط عامه اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری می‌گوید پس از ایجاد حکومت وحدت ملی و به اساس مصوبه صادر شده رئیس جمهور، بعضی از صلاحیت های نظارتی این اداره گرفته شده است اما به خاطر مبارزه با فساد، برای مردم آگاهی عامه می‌دهند و همچنان از طریق صندوق شکایت، ایمیل آدرس ها و شماره های تماس افغان بیسیم با شارت کودد ۱۷۷ می‌توانند شکایات خود را درج نمایند.

"فساد اداری، سرطان اجتماعی است لطفاً به آن نه بگوید."

بلی بعضی از جوانان بیدار برای رفع این مرض مبارزهء را آغاز نموده اند، به خصوص از طریق هنر نقاشی خود با نوشتن "من ترا می‌بینم" در دیوار های شهر کابل یک حرکت مدنی را آغاز نموده اند.

قبل از اینکه در باره فعالیت های آن شما را با خبر سازیم، محب الله حنفی طوطا خیل محصل رشته ادبیات پوهنتون کابل گفت که با دیدن شعار من ترا می‌بینم در دیوارهای شهر، برایش احساس خوبی پیدا شده و او گفت هر جوان از طریق هر هنر و مسلک که داشته باشد، می‌تواند علیه مبارزه با فساد اداری کاری انجام دهد.

استریت آرت یا نقاشی سر سرک، هنری است که نقاش در شهر و کوچه شعار ها و رسم های را نقاشی می‌کنند.

در افغانستان بنیان گذار این هنر کبیر مکمل و امید شریفی با سه جوان دیگر اند که حرکت مدنی را بنام " هنر سالار" با کشیدن دو چشم و شعار "من ترا می‌بینم" آغاز نموده اند در مورد هدف و انگیزه این فعالیت ها از امید شریفی بنیان گذار حرکت " هنر سالار" گفت:

افغانستان در بین فاسد ترین کشور های دنیا قرار دارد از این لحاظ سمبول مبارزه با فساد را ایجاد کردیم.

آقای شریفی می‌گوید، با دیدن این تصاویر حساسیت های مردم نسبت به فساد بالا می‌رود و برای مبارزه با این پدیده بیشتر کار می‌کنند.

وی می‌گوید، زمانیکه روی یک تصویری کار را آغاز می‌کنند بیش از صدها جوان آنها را همراهی می‌کنند و نظریات خود در مورد نقاشی و فساد اداری را با آنها شریک می‌سازند.

شماری از فعالان اجتماعی می‌گویند، علاقمندی جوانان در تعاملات اجتماعی و سیاسی زیاد است و این حس یک تصویر صادقانه جوانان را در امر مبارزه علیه فساد اداری آشکار می‌کنند.

ما هم با تعدادی از جوانانی که خود با چنین پدیده مواجه شده و برای جلوگیری از آن دست به کار شده بودند روبرو شدیم بیائید از خود شان بشنویم که چگونه می‌شود از فساد جلوگیری کرد.

یکتن از محصلین که نخواست نام خود را یاد کند گفت، به یکی از ادارات دولتی در مقابل کار رسمی رشوه تقاضا کرده اند تا کار اش را انجام بدهند، وی قبل از اینکه رشوه را بپردازد به ارگان های امنیتی در تماس می‌شود و در ضمن در هر نوت پول یک نشانی می‌گذارد زمانیکه که رشوه می‌دهد توسط ارگان های امنیتی آن شخص دستگیر می‌شود و تا دیر زمان در آن اداره کسی از شخصی رشوه خواسته نمی‌توانست این یک راه مبارزه علیه فساد اداری است.

حلیمه محصل پوهنځی ادبیات پوهنتون کابل می‌گوید، جوانان می‌توانند از طریق گفتن و نوشتن آواز خود را در مقابل فساد بلند کنند او می‌گوید اگر کسی از او تقاضای رشوه کند شاید یک ویدیو از او بگیرد و آنرا در تمام شبکه های اجتماعی به نشر برساند تا همه بدانند و جلو فساد اداری هم گرفته شود.

و در آخر امید شریفی بنیان گذار حرکت " هنر سالار" می‌گوید، روی چند بخش دیگر هم کار و فعالیت دارند بخصوص در بخش نقاشی چهره های ملی که آنها چی خدماتی را انجام داده اند و به جوانان هم پیامی داشت.

گفت وقت آن رسیده که جوانان در برابر فساد و نا برابری ها مبارزه کنند منتظر دولت یا جامعه جهانی نباشند.

برنامه هوای تازه را می‌توانید از طریق صفحه فیس بوک هوای تازه و ویب سایت رادیو آزادی هم بخوانید و هم بشنوید.

www.azadiradio.com , facebook.hawa-e-taza.com

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:25 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG