لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

آیا پدیدۀ همچشمی در زنده گی زنان میتواند تیشۀ باشد به ریشۀ خودشان؟


همیشه از خشونت و حق تلفی ها توسط مردان در برابر زنان افغان سخن گفته شده. اما گاهی زنان نیز با بعضی از رفتار های ناسنجیده تیشه به ریشۀ خود شان می زنند.

در برنامۀ این هفتۀ زن و زنده گی بر موضوع چشم و همچشمی زنان که سببب عقده مندی ها و حتی دشمنی میان آنان می شود پرداخته و بر علل و راه برون رفت این مشکل اجتماعی مکثی می کنیم.

پدیده ناخوش آیند هم چشمی از جمله پدیده ها و ناهنجاری های است که در میان مردم و به خصوص بسیاری از زنان افغان به شکل گسترده وجود دارد.

گفتنیست که این معضل یکی از جدی ترین عیب رفتاری است که بر علاوه صدمه زدن به آرامش و روان زن، پایه های اقتصادی و اجتماعی زنده گی خانواده گی آنان را نیز مواجه به خطر از هم گسیختن می سازد.

بیشتر این رقابت ها و همچشمی های ناسالم در میان زنان ایور، ننوها و دوستان و همسایه ها در داشتن فرزندان زیاد بخصوص فرزند پسر، وسایل رنگا رنگ خانه و زنده گی، ازدواج قبل از وقت پسرانشان و حتی هم در داشتن وظیفه و عاید خوب شوهر صورت می گیرد.

میتوان گفت که این هم نوعی از خشونت زن علیه زن در جامعه افغانی بشمار می رود که اساس مشکلات و ناخوشی های زیادی در زنده گی زن را می تواند برابر کند.

گفتنیست این زنان در بسیاری اوقات با همچشمی در داشتن فرزندان زیاد به سبب ضعف و ناتوانی، صحت و حتی زنده گی شان را به خطر مواجه می سازند.

بیشتر وقتی یک زن به بیماری سیالی و همچشمی گرفتار می شود حتی با خواهر خود نیز همچشمی می کند که در نتیجه زنده گی خوش مشترک خود را به آتش می کشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:43 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG