لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

زنده‌گی مشترک دو جوان تازه عروسی شده را کی ها تلخ می‌سازند؟


با توجه به این که خانواده اولین و تأثیر گذار ترین نهاد اجتماعی در جامعه است، اما برخی از خانواده ها زمانیکه دختر یا پسر شان اقدام به ازدواج می‌کنند در مراحل اول زنده‌گی به گوش های هر دو جوان از طرف برخی از افراد خانواده ها سخنانی چون، همین سر وقت است نباید خانم تحت تأثیر سخنان خشو و شوهر برود.

خشت اول چون نهد معمار کج / تا ثریا می‌رود دیوار کج

جاوید از ولسوالی پغمان شهر کابل می‌گوید، عدۀ از خانواده ها است که برای دختر شان می‌گویند فقط شوهر خود را تحت کنترول داشته باش و در فکر دیگر اعضای خانواده نشوید.

نوشین محصل پوهنځی طب پوهنتون کابل می‌گوید، سخنان خانواده خیلی تأثیر گذار است بالای جوانان که آن سخن مثبت باشد یا منفی. اما برخی از خانواده ها با سخنان منفی شان زنده‌گی اولاد شان را به تباهی سوق می‌دهند.

یکی از دوستان شان با مداخله خانواده و گفتن سخنان منفی زنده‌گی دو جوان را از تهداب به مشکلات نهادند و تا حال زنده‌گی شان با جار و جنجال سپری می‌شود.

دوستان گرامی این موضوع را در صفحه فیس بوک هوای تازه هم شریک ساخته بودم که تعدادی از دوست ها نظریات خود را با ما شریک نموده اند:

احمد شکیب فخری نوشته، مقصر اصلی خانواده ها است چون در اوایل زنده‌گی مشترک ایشان را به جای صمیمیت به طرف رقابت ناسالم سوق می‌دهند.

صدیق فیروز نوشته است، خانواده ها بیشتر مقصر هستند.
اما دو جوانی که به سن بلوغ رسیده اند خیر و شر را بهتر درک می‌کنند باید از عقل و منطق خود کار گیرند چرا که درکی را که زن از شوهر و شوهر از زن دارد فامیل ها ندارند بنابر این تا اندازۀ جوان ها نیز مقصر هستند.

رحمت الماس نوشته است، پسر و دختر اگر هوشیار باشند قدر پدر و مادر را داشته باشند هیچ وقت بین شان کدام کشیده‌گی به وجود نمی آید.

آرزو نوشته است، زن و شوهر دو دوست دو عاشق دو جسم و یک جان باشند نه دو رقیب.

رها ریحان نوشته، به نظر من به جای زن و شوهر بودن دو دوست خوب بهتر خواهد بود که باشند و شخص سوم را هم در زنده‌گی حق ندهند از فکر و نظر یک دیگر زنده‌گی را باید ساخت آن وقت است که زنده‌گی به خوبی پیش می‌رود.

جاوید فیضی نوشته است، در زنده‌گی مشترک باید از بزرگان مشوره گرفت نه این که بزرگان در زنده‌گی خصوصی دو جوان که تازه ازداوج می‌کنند دخالت کنند.
جاوید فیضی افزود، در افغانستان چون شرایط و وضع اقتصادی اکثر فامیل ها خوب نیست زنده‌گی مشترک هم با جنجال ها و مشکلاتی همراه است، به هر حال باید صبور و مقاوم بود زیرا جان و مال دو فردیکه در یک کشتی سوار اند با هم مشترک است.

امید شریفی نوشته است، مقصر اصلی افکار کهنه خانواده ها است.

خراسان نوشته است، در این شرایط فکر کنم خود جوانان مقصر هستند چرا که چشم و گوش بسته به گپ های منفی خانواده عمل می‌کنند باید خود زنده‌گی را ساخت و متوجه بود.

سلف صلاح نوشته است، یک واقعیت است که چشم پوشی نمی‌شود فامیل ها مختلف است اکثراً چنین نخواهد بود اما سی درصد مردم در همین مرض دچار هستند.

زمان فیضی نوشته است، ملامت جوان است چرا که به خواست خود زنده‌گی نمی‌کنند.

ام اچ نوشته است، مقصر خانواده است نباید فکر اولاد خود را با گپ های منفی خراب کنند.

نجوا نصیری نوشته است، در این جا مقصر اصلی نه جوان است نه خانواده در حال حاضر فرهنگ و عقاید درس داده شده است.

دیانا واحدی از اتریش نوشته، خانواده ملامت است.

ماه منتظر نوشته است، خداوند هدایت کند چنین خانواده ها را چشم دیدی دارم از یکی از اقارب نزدیک که با مداخلۀ خانوادۀ دختر زنده‌گی دو جوان که تازه ازدواج کرده بودند به تباهی کشانید، هر دو خانواده ملامت بودند قبل از ازدواج ذهن شان را با حرف های بی معنی پُر کردند که در کوتاه ترین وقت زنده‌گی هر دو جوان خراب شد و با یک عالم جار و جنجال کینه و نفرت تا هنوز زنده‌گی خود را ادامه می‌دهند و از زنده‌گی خود راضی نیستند.

در کنار نظریات جوانان، شفیقه جوانی که با مداخله خانواده شوهر از اوایل نامزادی تا زنده‌گی مشترک با مشکلات زیادی مواجه بوده که بالاخره شیرازه زنده‌گی اش از هم پاشید و طلاق گرفت.
بزرگان خانواده با سخنان و افکاری که به اولاد های خود یاد می‌دهند فکر می‌کنند آنها که به آن سخنان پیش می‌روند احترام به آنها گذاشته اند اما بی خبر از آن که سخنان و مداخله شان زنده‌گی را خراب می‌سازد.

محمد رفیع تره خیل که پدر هشت دختر و دو پسر است و تجربه زیادی از زنده‌گی دارد می‌گوید، برخی از بزرگان خانواده ها به خاطر خوب شدن زنده‌گی خود و فایده رسیدن برایشان چنین می‌کنند.

سمیرا محصل پوهنځی طب در یکی از کشور‌های اروپایی می گوید، زوج های جوان باید ضمن احترامی که برای والدین شان قایل هستند با هم توافق کنند و به دلیل حرف کسی نباید رابطه شان را به هم بریزند و باید از فکر خود کار بگیرند.

قدیسه کارمند یکی از دفاتر دولتی که تجربه زیادی از زنده‌گی دارد و سه دخترش عروسی کرده است از خانواده ها تقاضا دارد تا دختران و پسران خود را در مقابل شوهر یا زن یا خسران شان تحریک نکنند.

پس چی خوب است که مانند دو دوست زنده‌گی کرد چرا که حرمت رابطه بین زن و شوهر خیلی بالاتر است اما دو دوست ممکن است ماه ها با هم قهر باشند و این قهر هیچ خدشه ای به زنده‌گی هیچ کدام وارد نکند.

جوانان عزیز شما می‌تواند برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه (Hawa e Taza) هم بشنوید و هم بخوانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:38 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG