لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

چهارده طالب افغان در پاکستان دستگیر شدند


نظر به خبرها از پاکستان قوای امنیتی پاکستان در نزدیکی شهر کویته 14 طالب افغان را دستگیر کرده اند.

خبرنگار صدای امریکا از قول مقامات امنیتی پاکستان که نام های شان افشا نشده خبر داده است که از بازداشت شده گان تحقیقات جریان دارد و بعداً در این مورد به رسانه ها معلومات داده خواهد شد.

در این مورد که آیا در بین بازداشت شده گان افراد بلند رتبه طالبان هم شامل می باشند یا خیر چیزی گفته نشده است.

سمیع یوسفزی که خبرنگار مجله نیوزویک در مناطق قبایلی می باشد می گوید، بر اساس معلومات وی در بین بازداشت شده گان رهبران طالبان شامل نیستند.

آقای یوسفزی به رادیو آزادی گفت:

" گفته می شود که از سه و یا چهار جای مختلف این افراد گرفته شده اند. این هم گفته می شود که چهار تن از این افراد از ولایت وردک می باشند. در زمستان عموماً طالبان افغان بخاطر اینکه در سرما جنگ ها خاموش می شوند به پاکستان می روند و در مدرسه های دینی درس خود را ادامه می دهند و یا در مساجد برای خود اطاق می گیرند."

رسانه ها از قول مقامات پاکستان نوشته اند که از افراد بازداشت شده نقشه های مهم مناطق حساس و اسناد و وسایل دیگر نیز بدست آمده است.

این افراد در یک زمانی دستگیر می شوند که طالبان تقاضای پاکستان را برای مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان قبول نکردند.

حالا سوال اینجاست که آیا با این اقدام پاکستان می خواهد بر طالبان افغان مقیم در این کشور فشار وارد کند تا در مذاکرات با حکومت افغانستان حاضر شوند؟

خبرنگار نیوزویک و کارشناس امور سیاسی افغانستان و پاکستان سمیع یوسفزی چنین می گوید:

"چنین معلوم می شود که رهبران طالبان به قوماندانان مشهور خود دستور داده اند که برای جلوگیری از بازداشت توسط مقامات امنیتی پاکستان خود را پنهان کنند. در کویته وقتی که طالبان دستگیر می شوند، رسانه های پاکستانی اکثراً در مورد آن خبر نمی دهند. اما حالا گمان می رود که هدف بازداشت این افراد آوردن فشار بر طالبان می باشد و یا یک هشدار به آنها بشمار می رود."

سمیع یوسفزی می گوید، پاکستان تا حد زیاد نمی تواند فشاری را بر طالبان وارد کند که از آن انتظار می رود. به گفته او پاکستان نمی خواهد که طالبان افغان بر ضد آن شوند و از آن عده طالبان پاکستانی حمایت کنندکه پاکستان با آنها مشکل دارد.

به گفته آقای یوسفزی، تقاضای حکومت افغانستان هم از پاکستان این نیست که تمام طالبان را دستگیر نماید بلکه مقامات افغان می خواهند بر رهبران انگشت شمار طالبان فشار آورده شود تا آنها به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان حاضر شوند.

کویته جایست که به گفته مقامات افغان، طالبان افغان در آن آزادانه فعالیت می کنند، جلسات تشکیل می دهند و شورای رهبری طالبان هم در همین شهر می باشد که بنام شورای کویته یاد می شود.

در گذشته حکومت پاکستان چنین یک گامی را در این شهر علیه طالبان نبرداشته بود.

XS
SM
MD
LG