لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

مذاکرات رسمی صلح با حزب اسلامی تا روزهای بعد دوام خواهد کرد


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

رئیس هیئت حزب اسلامی در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان محمد امین کریم دیروز در پایان دور اول مذاکرات رسمی با حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت که این مذاکرات در روزهای آینده هم دوام خواهد کرد و امیدوار است که تا پایان مذاکرات طرفین به یک نتیجه خواهند رسید.

رئیس جمهور اشرف غنی و شورای عالی صلح افغانستان در اواخر از تمام جناح های درگیر خواسته اند که به مذاکرات صلح داخل شوند و همچنان گروه 4 یعنی افغانستان، پاکستان، چین و امریکا هم تلاش های جدی را برای صلح افغانستان آغاز کرده اند.

نماینده حزب اسلامی محمد امین کریم می گوید، قبلاً هم با حکومت افغانستان در تماس بودند، ولی این بار به دعوت رسمی و میانجیگری شورای عالی صلح در مذاکرات سهم گرفته اند:

" ما بنابر تقاضای دولت افغانستان و دعوت شورای عالی صلح به افغانستان آمدیم تحت چوکات یک هیئتی که مشتمل بر شخص خودم و عتیق الله صافی می باشد. منتها این بار در یک چوکات رسمی و با میانجیگری شورای صلح مذاکره می کنیم. "

آقای کریم اظهار داشت که قبلاً یک سندی بین دو طرف ترتیب شده بود که بحث های رسمی روی آن آغاز شده و بعد از بررسی مواد آن و موافقت روی این سند، مواد آن در بین جناح های سیاسی عملی شده و بعد از توشیح توسط حلقات سیاسی بشکل عمومی جامه عمل پوشانده خواهد شد.

در رابطه با مواد این سند نماینده حزب اسلامی محمد امین کریم چنین توضیحات داد: " تمام سند معطوف به همین سه اصل است که استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی کشور و مردم ما را تامین بکند. در حقیقت خواست ما چیزی بیش از آن نیست که ملت ما خواستار آن است، حاکمیت ملی، نظام قانومند و عدالت. "

در پاسخ به این سوال که حکومت افغانستان هم خواهان حاکمیت ملی، نظام قانونمند و عدالت می باشد، پس چرا حزب اسلامی با آن همراه نمی شود؟ آقای کریم اظهار داشت حزب اسلامی در اصول کدام مخالفتی ندارد بلکه به نظر وی اختلاف در عملی کردن اصول است.

به گفته آقای کریم اکنون یک هیئتی مشترک از شورای عالی صلح، حکومت و شورای امنیت افغانستان و حزب اسلامی تشکیل می شود تا روی مواد این سند کار کنند و به گفته او راهی دیگری بجز از یک تفاهم بین الافغانی برای صلح افغانستان وجود ندارد.

او هشدار داد که صلح افغانستان دشمنان داخلی و خارجی دارد ولی در این مورد توضیحات ارائه نکرد. در رابطه با آتش بس، آقای کریم گفت حزب اسلامی هیچگاه با پولیس و اردوی ملی افغانستان در جنگ سهم نگرفته و اکنون هم با آنها جنگ نمی کند.

گروهی اصلی که در افغانستان جنگ می کند طالبان می باشند که تا حال به دعوت حکومت برای مذاکرات مستقیم پاسخ مثبت نداده اند.

XS
SM
MD
LG