لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

شیزاد: 1394، سال بد برای گروه داعش در ننگرهار بود


حضور افراد وابسته به داعش در برخی مناطق ننگرهار هنوز هم تهدید جدی پنداشته می شود، اما با آمدن سال نو خورشیدی مقام های امنیتی این ولایت می گویند که بخاطر نابودی کامل داعش آماده گی های لازم روی دست دارند.

فضل احمد شیرزاد قوماندان امنیه ننگرهار روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که سال 1394 سال بد برای داعش در ننگرهار بود و نیروهای افغان توانستند که تلفات سنگین به این گروه وارد کنند.

آقای شیرزاد گفت که در سال نو نیز با تدابیر لازم در برابر این گروه ایستاده گی خواهند کرد.

" تعداد زیاد پولیس محلی را وزیر داخله منظور کرده آنان را در ننگرهار جابجا کردیم تجهیزات کامل دارند. هم چنان حدود هزار تن از افراد خیزش های مردمی تنها در اچین و نادیان جابجا کردیم و کاملاً تدابیر داریم."

آقای شیرزاد گفت که در سال 1394 تلفات اعضای گروه داعش در ننگرهار حدود 1950 تن بود و همچنان بیشتر مراکز این گروه در ولسوالی های اچین، نازیان و کوت کاملاً از بین رفته است.

حضور فعال داعش در ننگرهار سبب شد که در سال 1394 عملیات های گسترده در این ولایت علیه این گروه صورت گیرد.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آزادی گفت که در جریان امسال بیش از 300 عملیات نظامی در این ولایت به راه انداخته شده که در نتیجه آن حدود 2000 تن از افراد مسلح مخالف حکومت کشته شده اند که بیشتر آنان را اعضای گروه داعش تشکیل می دهند.

پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته بود که گروه داعش در ننگرهار با شکست سنگین روبرو شده و در برخی ولایات دیگر که می خواستند نفوذ شان را بیشتر سازند نیز ناکام شده اند.

اما اخیراً مقام های محلی در کندز و بلخ از آغاز فعالیت گروه داعش در این ولایات خبر داده اند.

در این میان نماینده های مردم ننگرهار در ولسی جرگه می گویند که آنان توقع داشتند تا داعش امسال در ننگرهار کاملاً سرکوب شود اما چنین نشده، آنان ابراز امیدواری می کنند که در سال نو حکومت افغانستان در این قسمت پیشرفت های خوبی داشته باشد.

عصمت الله شینواری نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه گفت:

" در سال گذشته در چندین ولسوالی ننگرهار چند بار عملیات شد و به دشمن تلفات رسیده است اما چنانچه که توقع می رفت که داعش مکمل یا حداقل 50 درصد سرکوب شود نشد و در آن ساحات حکومت هیچ پیشرفت نداشته ما امیدواریم که در سال نو اقدام بیشتر صورت گیرد."

بر بنیاد گزارش ها، گروه داعش در اوایل سال 1394 خورشیدی فعالیت اش را از ولسوالی اچین ننگرهار آغاز کرد و سپس گزارش های از حضور این گروه در برخی مناطق دیگر افغانستان نیز به نشر رسید.

حالا آگاهان امور می گویند، داعش ثروتمند ترین گروه شورشی در جهان است، اما مقامات افغان تأکید می کنند که این گروه در افغانستان نتواست رشد کند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG