لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

اندیشه فرید شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو آزادی شد


اندیشه فرید شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو آزادی
اندیشه فرید شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو آزادی

سال ۱۳۹۴ با همه فراز و نشیب هایش سپری شد و درین سال، شخصیتهای زیادی بودند که برای، ترویج دموکراسی، آزادی بیان، بشر دوستی، همدیگر پذیری و آینده سازی کارهای چشمگیر کردند.

از میان آنها فقط یک تن به حیث شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو آزادی برگزیده شده است.

رادیو آزادی از هشت سال به اینسو، در روز نوروز شخصت سال را معرفی می‎کند.

گل آغا شیرزی، رمضان بشردوست، انارکلی هنریار، هندیه افغانستان، ناصر سرمست، فرهاد دریا، احسان الله بیات و جواس خان در سالهای گذشته لقب شخصیت سال رادیو آزادی را به دست آورده اند.

اما شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو ازادی کیست؟

شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو آزادی، کسیست که زنده گی خود و خانوادۀ خود را وقف آموزش و پرورش نسل آیندۀ افغانستان ساخته است.

او کودکان خیابانی، کودکان بی سرپرست و نوجوانانی را که در سخت ترین شرایط زنده‌گی می‌کنند، گردهم آورده و برای شان زمینۀ زنده‌گی نسبتاً آرام و همزمان درس و تعلیم را فراهم ساخته است.

ازین تلاشهای او هم یکی یا دو سال نمی‌گذرد - شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو ازادی از دوازده سال به اینسو برای آینده سازان افغانستان کار می‌کند.

کودکی دشواری را که سپری کرده، سبب شده است تا درد کودکان امروز افغانستان را با دل و جان حس کند.
کودکی دشواری را که سپری کرده، سبب شده است تا درد کودکان امروز افغانستان را با دل و جان حس کند.

شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو آزادی است - اندیشه فرید!

اینکه بانو فرید کیست، چی کارهای می‌کند و توانایی های امروزش بر چه گذشتۀ استوار استند، از خود وی بشنوید:

"وضعیت مهاجرین من را وادار ساخت که به کودکان افغان خدمت کنم، همچنین هنگام جنگهای داخلی دهه هفتاد در افغانستان وضعیت کشور نیز من را مجبور به این خدمت ساخت. هنگامیکه در سال ١٣٧٢هجری از ایران به افغانستان آمدم، در آن زمان هم وضعیت بسیار خراب بود، جنگ ها بود، اما مردم باز هم زنده‌گی در کشور را بر زنده‌گی در کمپ های ایران که هیچ نوع آسایش در آن وجود نداشت، ترجیح می دادند. اما این بار مجبور به مهاجرت به پاکستان شدیم. هنگامیکه از ایران به افغانستان می آمدیم، پولیس ایران برادر ١٤ ساله ام را کشت، پدر و خواهرم زخم برداشتند. این یک رویداد غم انگیز بود.

اما اینکه، هاشم مهمند رئیس رادیو آزادی چرا و چگونه اندیشه فرید را به حیث شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو آزادی برگزیده است؟ در مورد می‌گوید:

"امسال اندیشه فرید را برگزیدیم. وی یک نمونه بارز از بشردوستی و وطندوستی است. او به آن کودکان که در جریان مصیبت ها و جنگ های اخیر پدران و مادران خود را از دست داده اند هم زمینه آموزش و هم زمینه آموزش یک کسب را فراهم ساخته است. به خاطر حرمت به فعالیت ها و زحمات خانم فرید برای نسل آینده افغانستان وی را به حیث شخصیت سال رادیو آزادی برگزیدم."

اندیشه فرید می‌گوید:

"تمام کودکان که در پرورشگاه بود و باش دارند، تمام شان در مکاتب دولتی مصروف آموزش هستند. اما ٢٤ ساعت در اینجا می باشند. مثل خانه شان است. کودکان که حتی خانواده های شان در کابل هم هستند، با ما بود و باش دارند. هر دو هفته بعد می روند و با خانواده خود می بینند."

بانو اندیشه فرید، لقب شخصیت سال رادیو آزادی به شما مبارک! کامگار و پیروز باشید.

اندیشه فرید شخصیت سال ۱۳۹۴ رادیو آزادی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:54 0:00

XS
SM
MD
LG