لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

قهرمان: تمام هلمند باید تحت حاکمیت دولت قرار گیرد


عبدالجبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی زون جنوب غرب افغانستان می گوید، حکومت ارادۀ محکم دارد تا همه مناطق از دست رفتۀ این ولایت را دوباره تصرف کند.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، در ۲۴ ساعت گذشته وضعیت امنیتی هلمند نسبتاً آرام بوده و چنین حادثه رخ نداده است که به آن جنگ خطاب کرد.

عبدالجبار قهرمان در مورد پلان های حکومت در ارتباط به امنیت سرتاسری هلمند، بخصوص باز پسگیری ولسوالی های که تحت تسلط شورشیان مخالف حکومت قرار دارند، افزود:

"به هر قیمتی که می شود، دولت در این مورد مصمم بوده و باید باشد. روی پلان ها به طور همه جانبه کار جریان دارد. پس تماماً هلمند باید تحت حاکمیت دولت قرار گیرد."

این مقام ارشد نظامی هلمند در حالی برای تأمین حاکمیت دولتی در این ولایت ابراز خوشبینی می کند که هفته گذشته از سقوط خانشین یکی از ولسوالی های دیگر این ولایت خبر داده شده است.

پس از سقوط خانشین، شماری از اعضای شورای ولایتی و تعداد از فعالان مدنی هلمند در مورد وضعیت امنیتی رو به وخامت این ولایت به رادیو آزادی نگرانی خود را بیان کردند.

بریالی نظری یک عضو شورای ولایتی به رادیو آزادی گفت:

"اینکه حالا خانشین سقوط کرد، فردا گرمسیر و بعد آن ناوه، این همان چیزی است که ما همراه با وخامت وضعیت، نا آرام می شویم و جنگ دوام می کند. در این مورد تقاضای همۀ ما از دولت این است که توجه دقیق نماید."

همزمان با این، شماری از نماینده گان هلمند در ولسی جرگه پس از سقوط ولسوالی خانشین هشدار دادند که اگر حکومت به وضعیت نا آرام هلمند توجه نکند، دیگر ولسوالی های این ولایت یکی پی دیگر به دست طالبان سقوط خواهند کرد.

اما عبدالجبار قهرمان قوماندان اپراتیفی وزارت دفاع افغانستان برای هلمند، خروج نیروها از خانشین را یک عقب نشینی تاکتیکی دانسته می گوید، نیروهای امنیتی افغان در چند صد متری ولسوالی مواضع دارند و به زودی منطقه را از وجود طالبان تصفیه می کنند.

جبار قهرمان قوماندان اپراتیفی وزارت دفاع افغانستان برای هلمند، جنگ در برابر مخالفین را در ولایت هلمند رهبری می کند.
جبار قهرمان قوماندان اپراتیفی وزارت دفاع افغانستان برای هلمند، جنگ در برابر مخالفین را در ولایت هلمند رهبری می کند.

وی افزود:

"بعضی اوقات در جنگ معمول است که پوسته سقوط می کند و دوصد متر عقب می رود. پس پوسته های در جریان جنگ پیش و یا عقب می روند. همین حال جای را که مردم ولسوالی می گویند، نیروهای امنیتی افغان در دوصد متری آن جابجا اند و حتی جنگ و درگیری در آنجا وجود ندارند. ولی دولت برای حاکمیت در هلمند مصمم است."

جبار قهرمان که جنگ در برابر مخالفین را در ولایت هلمند رهبری می کند، می گوید؛ در کنار مبارزه با مخالفین، آنها تلاش دارند تا عدۀ از شورشیانی را که متمایل به صلح هستند، تشویق کنند که از جنگ دست بردارند.

به گفته وی، تعدادی از رهبران مخالف مشخص شده که می خواهند از جنگ دست بکشند، اما آنها انتظار فرصت مناسب را دارند.

XS
SM
MD
LG