لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

وزارت دفاع، اظهارات اخیر مقامات روسی در مورد داعش را رد کرد


وزارت دفاع افغانستان اظهارات اخیر مقامات روسی را در مورد ارقام افراد وابسته به داعش در افغانستان رد میکند.

با آنکه فعالیت داعش یا گروه دولت اسلامی در افغانستان منطقه و جهان را نگران ساخته است اما حکومت این کشور میگوید، این گروه هم اکنون در افغانستان حضور گسترده ندارد.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت، سخنان برخی از مقامات روسی در رابطه به ارقام افراد وابسته به داعش در افغانستان واقعیت ندارد.

وی گفت:

"آنها اکثراً از بین رفته اند و فعلاً که آنها از کجا و از تروریزم بینالمللی آنها کمک میشوند و تعداد آنها را که شما گفتید به این تعداد نیستند و آنها متغیر هستند چنانچه شما میدانید در ولایت ننگرهار آنها بودند و اینجا محلات آنها مورد حمله قرار گرفت و از بین رفتند."

نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان در اظهارات تازهاش گفته است که هم اکنون داعش در افغانستان حدود ۱۰ هزار عضو دارد و فعالیتهای این گروه در این کشور رو به گسترش است.

ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان

ضمیر کابلوف در مصاحبهاش با آژانس خبری تاس در مورد وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفتهاست که مخالفین مسلح حکومت افغانستان فعالیتهای شانرا در نزدیکی سرحدات ترکمنستان و تاجکستان نیز بیشتر ساختهاند.

روسیه بخاطر جلوگیری از تهدیدات احتمالی در امتداد سرحد میان افغانستان و تاجکستان همراه با عساکر تاجکستانی به تمرینات نظامی آغاز کردهاست.

وزارت دفاع تاجکستان گفته بود که در این تمرینات نظامی ۵۰ هزار نیروی تاجکستانی و دو هزار سرباز روسی سهم داشتند.

هر چند وزارت دفاع افغانستان اجرای تمرینات نظامی روسیه و تاجکستان را مربوط به خود آن کشورها می‎داند، اما اطمینان می‎دهد که به هیچ کسی اجازه نمی‎دهند تا از خاک افغانستان ضرری را متوجه کشورهای دیگر نماید.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی گفته است، به داعش و دیگر گروه‎های تندرو اجازه نمی‎دهند که در این کشور مراکز ایجاد کرده و خطر را متوجه کشورهای دیگر سازد.

وی گفت:

"افغانستان مصروف جنگ با تروریزم است ما میخواهیم که تروریزم، داعش سرکوب شود در اینجا مراکز نداشته باشند و ما به همین هدف جنگ را به شدت پیش میبریم که نه در اینجا مراکز ایجاد کنند و نه خطر را برای دیگر کشورها متوجه سازند چیزیکه به ما ارتباط دارد اینست که ما به کسی اجازه نمیدهیم که از خاک افغانستان به کشورهای دیگر مزاحمت ایجاد گردد و یا تروریزم صادر شود."

پیش از این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در رابطه به فعالیت داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

از سوی هم عبدالحبیب سیدخیل قوماندان امنیه کنر به رادیو آزادی گفت، در نتیجه عملیات نیروهای افغان در ننگرهار ۸۵ خانواده داعش از ننگرهار به آن ولایت رفتهاند.

در همین حال برخی از کارشناسان سخنان مقامات روسی را در رابطه به فعالیت داعش در افغانستان یک نوع بازی دانسته میگویند، آنها میخواهند تا در آسیای میانه حضور نظامی شان را بیشتر سازند.

احمد سعیدی تحلیلگر سیاسی
احمد سعیدی تحلیلگر سیاسی

احمد سعیدی یکی از این کارشناسان میگوید:

"آنچه را که روسیه می‎گوید هدف آن این است که اگر ما در سرحدات خود عملیات میکنیم و آمادهگی میگیریم دنیا ما را ملامت نکند ما بخاطر داعش این کار را میکنیم یعنی هم افغانستان و هم داعش یک نوع بازی است بازی امنیتی."

پیش از این معین امنیتی وزارت امور داخله گفته است که داعش در ننگرهار سرکوب شده و حالا دامنۀ فعالیت‌اش را به ولایات نورستان و کنر گسترش داده‌است.

آقای سعیدی نیز می‌گوید، داعش هم اکنون مصروف جلب و جذب افراد در افغانستان میباشد و در کنار طالبان این گروه نیز یک تهدید جدی برای این کشور می‌باشد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG