لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

سران حکومت در مورد اصلاحات در نظام انتخاباتی اختلاف نظر دارند


شماری از نهاد های ناظر انتخابات می گویند تا زمانیکه سران حکومت بخاطر اصلاح نظام انتخاباتی هم نظر نشوند آوردن اصلاحات در این زمینه دشوار است.

هر چند با گذشت هر روز، زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای های ولسوالی ها نزدیک می شود، اما کارها برای اصلاح نظام انتخاباتی به کُندی به پیش میرود.

شماری از نهاد های ناظر انتخابات از این ناحیه ابراز نگرانی کرده می گویند، تا زمانیکه رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در اصلاح نظام انتخاباتی هم نظر نشوند، آوردن اصلاحات ممکن نیست.

محمد نعیم ایوب زاده عضو کمیته گزینش و رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که اگر اختلافات میان سران حکومت حل نشود، این مسئله تاثیر منفی بالای نظام دموکراتیک خواهد داشت.

محمد نعیم ایوب زاده
محمد نعیم ایوب زاده

وی گفت:

"تأکید من اینست که تا زمانیکه مشکل میان سران حکومت حل نشود و هر دو یک دیگر را نپذیرند و وقت برای آوردن اصلاحات انتخاباتی ضایع شود، ممکن آنچه مردم آرزو دارند عملی نشود.

در اصل خود تهداب گذاری حکومت یک چالش بزرگ برای ادامه روند و دموکراسی خواهد بود."

این در حالیست که به تازگی میر حسین حسینی رئیس دفتر معاون دوم ریاست جمهوری در صحبت به رادیو آزادی گفته است، اختلافات میان سران حکومت در موضوع اصلاحاتانتخاباتی هنوز هم پا برجاست.

روند اصلاح نظام انتخاباتی یک و نیم سال قبل از سوی سران حکومت روی دست گرفته شد اما تا حال این روند به گفته نهاد های ناظر انتخابات نتیجه چشم گیری نداشته است.

از سوی هم جانداد سپین غر رئیس شبکه جامعه مدنی برای تحکیم روند انتخابات افغانستان یا اکسین می گوید، اگر سران حکومت در آوردن اصلاحات انتخاباتی هم نظر نشوند، روند اصلاحات انتخاباتی سیاسی خواهد شد.

جان داد سپین غر
جان داد سپین غر

وی گفت:

"تشویش وجود دارد که اگر دیدگاه واحد نشود امکان دارد اصلاحات مسیر سیاسی حرکت کند که در آن صورت تنها دو گروپ از آن منفعت خواهند برد نه مردم و جامعه جهانی و جامعه مدنی."

تلاش کردیم تا در این زمینه نظر ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم اما کسی حاضر به صحبت کردن نشد.

از سوی هم عبدالستار خواصی عضو ولسی جرگه می گوید، برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی هنوز هم میان سران حکومت وحدت ملی اختلافات موجود است که بیشترین زیان آنرا مردم متحمل می شوند.

آقای خواصی در صحبت به رادیو آزادی گفت، سران حکومت و ملت همه در یک کشتی سوار اند و اگر سران حکومت اختلافات شانرا حل نکنند هیچ کسی نمی تواند این کشتی شکسته را به ساحل برساند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG