لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

اجساد چهار زن به شفاخانه حوزوی هرات انتقال یافته‎است


محمد رفیق شیرزی مسئول مطبوعاتی شفاخانه حوزوی هرات میگوید، در جریان سه روز گذشته اجساد چهار زن جوان به این شفاخانه انتقال یافتهاست.

دو تن از این زنان خود را حلق آویز کرده، یکی آنها سر بریده شده و یکی دیگر باشنده ولسوالی نا آرام شیندند است.

آقای شیرزی گفت، اجساد دو تن آنها هم اکنون در سردخانه شفاخانه قرار دارد و تحقیقات طب عدلی روی اجساد آغاز شدهاست.

در همینحال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید، تاکنون تحقیقات شان پیرامون این قضایا نهایی نشده ولی آنها تلاش خواهند کرد تا عوامل خودکشی زنان در این ولایت را ریشه یابی کنند.

این وضعیت واکنش مدافعان حقوق زن در هرات را برانگیختهاست.

سمیه رامش نماینده مردم هرات در شورای ولایتی و یکی از مدافعان حقوق زن میگوید، عدم تطبیق قانون بالای عاملین خشونتها علیه زنان سبب شدهاست تا زنان همواره قربانی خشونتها در افغانستان شوند.

از هرات همواره به عنوان یکی از ولایاتی نام برده شده که آمار خشونت علیه زنان در آن بلند است.

قبلاً قضایای خود سوزی زنان در هرات ثبت شده، اما مسئولان شفاخانه حوزوی هرات میگویند، روند خودسوزی زنان نسبت به سال گذشته تقریباً پنجاه درصد کاهش یافتهاست.

مسئول مطبوعاتی شفاخانه حوزوی هرات گفت، در سال گذشته حدود چهل زن با فیصدی های بالا سوختهاند که بیست و هشت تن آنان جان دادهاند.

نبود حاکمیت قانون در برخی مناطق هرات، فقر اقتصادی و موجودیت زورمندان از جمله دلایل خشونت علیه زنان در این ولایت خوانده می‎شود​.

اما مقامات هرات از برنامههای خاص بخاطر کاهش خشونت علیه زنان سخن میزنند، باید معلوم شود که این برنامهها عملی خواهد شد یا اینکه این موارد هم در حد یک شعار باقی خواهد ماند.

گزارش: شاهپور صابر

XS
SM
MD
LG