لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

سران حکومت از مداخله سیاسی در ورزش دست بردارند


مسئولان کمیته ملی المپیک، فدراسیون های ورزشی و هزاران ورزشکار افغان با بسته کردن دروازه ریاست عمومی تربیت بدنی به روز دوشنبه دست به تظاهرات گسترده زدند.

محمد ظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک که در راس این تظاهرات حضور داشت از سران حکومت خواست تا از مداخله سیاسی در ورزش افغانستان دست بردارند.

به گفته وی، شورای آسیایی المپیک هشدار داده است که اگر حکومت در فعالیت های ورزشی افغانستان مداخله کند، ورزش افغانستان به حالت تعلیق در آورده خواهد شد:

" جامعه ورزشی یک اصول و مقررات دارد و این اداره یک رابطه تنگاتنگ با جامعه بین الملی دارد، سران حکومت نباید در موضوع ورزش افغانستان برخورد سیاسی کنند و این رشته را به بحران بکشانند. "

کمیته ملی المپیک و اعتراض کننده‌گان همه خواستار تجدید نظر در حکم رئیس جمهور و برکناری رئیس عمومی تربیت بدنی شدند.

گفته میشود که این اعتراضات در پی تنش ها میان ریاست عمومی تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک صورت گرفته است.

ریاست جمهوری به منظور تقویه ورزش و حل اختلافات میان این ادارات ورزشی فرمانی را صادر کرده است.

طرح قانون ورزش، انتصابی شدن فدراسیون ها و تنظیم امور مالی ادارات ورزشی در تفاهم با وزارت مالیه از مواردی اند که در این حکم درج گردیده اند و مورد قناعت مسئولان کمیته ملی المپیک قرار نگرفته است.

کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی با صدور قطعنامه 9 ماده یی از حکومت خواستند تا به خواست های شان توجه جدی کنند و در غیر آن به اعتراضات شان ادامه میدهند.

خواستیم تا نظر ریاست جمهوری را نیز در این زمینه داشته باشیم اما با تماس های مکرر موفق نشدیم.

محمد ظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک
محمد ظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک

اما همایون خیری رئیس تربیت بدنی قبل از این در صحبت با رادیو آزادی بارها تاکید کرده است که قبل از همه کارها در مورد قانونمند ساختن ادارات ورزشی تلاش می ورزد و پس از ایجاد طرح قانونی برای ادارات ورزشی روی عملی ساختن آن تمرکز خواهد کرد.

اما سوال اینجاست که کشمکش ها و عدم همآهنگ بودن ادارات ورزشی برای ارائه خدمات به ورزشکاران چقدر تاثیر منفی بالای ورزش افغانستان داشته است.

عبدالسمیع فیضی و عبدالمطلب دو تن از ورزشکاران مدال آور و اشتراک کننده تظاهرات امروزی در مورد گفتند:

" به ما کسی رسیده‌گی نمی‌کند و ما از حق خود تا آخرین نقطه دفاع خواهیم کرد. "

" بحران کنونی که در ورزش افغانستان است تمام سفر های ما را به تاخیر انداخته است، من شخصاً سه ماه میشود که از مسابقات آمدیم و چندین مدال آوردیم اما از سوی اداره ورزش تقدیر و تحسین نشدیم. "

این تظاهرات از کمیته ملی المپیک آغاز شد و تا چهار راهی پشتونستان ادامه یافت.

در اخیر این تظاهرات اعتراض کننده‌گان بالای نیروهای امنیتی نیز هجوم بردند که با ممانعت آنها روبرو شدند و در نتیجه برای پراکنده ساختن تجمع اعتراض کننده‌گان شلیک هوایی نیز صورت گرفت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG