لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

شمار بیجا شده گان داخلی به بیش از یک و نیم میلیون تن رسید


مشکلات اقتصادی، بیکاری، درگیری ها، اختلافات بر سر ملکیت زمین و دشمنی های خانوادگی صدها هزار افغانان را در کشور خود شان بیجا ساخته است.

مقامات وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان می گویند که شماری بیجا شده گان نسبت به سال های گذشته افزایش بی سابقهء داشته است.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که نا امنی تاثیر مستقیم بالای بیجا شده گان داشته و شمار بیجا شده گان داخلی هم اکنون به بیش از یک و نیم میلیون تن می رسد:

" در مجموع در سیزده چهارده سال گذشته حدود یک میلیون هموطنان ما از مناطق اصلی شان در داخل کشور بیجا شده اند با گذشت هر سال و با افزایش ناامنی ها تعداد بیجا شده گان در کشور اضافه می شود اگر با سال گذشته مقایسه کنیم سه یا چهار چند تعداد بیجا شده گان افزایش یافته است. "

قبل از این تعداد بیجا شده گان داخلی تقریباً به یک میلیون تن میرسید.

به اساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان این بیجا شده گان اکثراً از ولایات هلمند، ننگرهار، بغلان، کندز و بدخشان هستند که در اثر جنگ ها از مناطق شان بیجا شده اند.

چهار سال قبل حکومت افغانستان بخاطر فراهم کردن سهولت برای بیجا شده گان داخلی یک پالیسی ملی را ایجاد کرده بود که به اساس آن باید مشکلات جدی حل می گردید، اما دیده می شود که هنوز هم میان مردم و حکومت بخاطر حل این مشکل نگرانی های وجود دارد.

قبل از این محمد اشرف غنی نیز گفته بود که کلمه بیجا شده گان داخلی باید از فرهنگ افغانستان حذف شود.

با وجودیکه بیجا شده گان داخلی با مشکلات اقتصادی روبرو هستند اما وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث می گوید شماری زیادی از بیجا شده گان داخلی را تحت پوشش کمک های خود قرار داده اند.

اشرف غنی گفته بود که کلمه بیجا شده گان داخلی باید از فرهنگ افغانستان حذف شود.
اشرف غنی گفته بود که کلمه بیجا شده گان داخلی باید از فرهنگ افغانستان حذف شود.

ویس برمک روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت به بیجا شده گان در زمان معین آن کمک های بشری صورت می گیرد:

" کسانی هستند که در افغانستان بیجا شده اند که زیر پوشش حکومت و موسسات بین المللی قرار گرفته اند و در همین سال گذشته که بیشتر جنگ ها اتفاق افتاد برای آنان از طرف دولت و موسسات بین المللی کمک ها رسیده و در اکثر موارد مردم دو باره تشویق شده اند که به مناطق اصلی خود برگردند. "

وی می افزاید که این وزارت با ادارات مربوط و کمک کننده های بین المللی تلاش می کنند تا بیجا شده گان داخلی به مناطق اصلی شان برگردند.

از سوی هم کارشناسان امور می گویند، اگر حکومت بخاطر تامین امنیت و از بین بردن بیکاری اقدام نکند مشکلات بیجا شده گان افزایش می یابد.

حکمت الله صدیقی یکی از این کارشناسان در صحبت به رادیو آزادی گفت که بجز کمک های بشری در شرایط فعلی به حکومت افغانستان مشکل خواهد بود که پدیده مهاجرت را از بین ببرد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG