لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

کار مطالعات اقتصادی و تخنیکی خط آهن در هرات آغاز شد


وزارت فواید عامه افغانستان می گوید، خط آهن از بندر تورغندی تا میدان هوایی هرات یک بخش از پروژه راه ابریشم است که از راه افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان به اروپا وصل می شود.

قرارداد مطالعات اقتصادی و تخنیکی این پروژه روز دوشنبه میان محمود بلیغ وزیر فواید عامه و مسئول کمپنی کانادایی "کاناریل" به امضا رسید.

آقای بلیغ این پروژه را برای انکشاف تجارتی و اقتصادی ولایات شمال غربی کشور مهم خواند:

" قرارداد مطالعات اقتصادی و تخنیکی خط آهن تورغندی تا شهر هرات با یک کمپنی کانادایی به امضا رسید که طول آن تقریباً 200 کیلومتر است و به این مطالعات 1.6 میلیون دالر امریکایی توسط بانک انکشاف آسیایی اختصاص داده شده است. "

آقای بلیغ همچنان گفت، میان خط آهن تورغندی و هرات ترانزیت پنج بُعدی و یک بخش پروژه تجارتی هم است که چین، قرغزستان، تاجکستان، افغانستان و ایران هم شامل می باشد که از راه افغانستان به چین و آسیایی میانه ارتباطات تجارتی را به ایران وصل می سازد.

وزیر فواید عامه می افزاید، برعلاوه آن مطالعات خط آهن از بندر آقینه تا اندخوی، شبرغان، مزارشریف و شهر کندز در حال تکمیل شدن است.

کمار مسئول کمپنی کاناریل کانادایی امیدوار است که مطالعات پروژه خط آهن از تورغندی تا شهر هرات در شش ماه تکمیل گردد:

" ما باید تا ماه سپتمبر این پروژه را تکمیل کنیم. ما قبل از این به پروژه بندر آقینه و شیرخان بندر کمک کردیم و این طبیعی است که در هر پروژه مشکلاتی وجود دارد اما ما باید تلاش کنیم که این پروژه ها در زمان معین آن تکمیل شوند. "

مقامات وزارت فواید عامه می گویند، تکمیل شدن این خط آهن بخاطر ارتباطات ترانزیتی و تجارتی میان افغانستان و کشور های آسیای میانه و جنوبی راه مناسبی است و افغانستان را به یک راه مهم تجارتی و ترانزیتی مبدل می سازد.

سردار خان یکتن از کارشناسان اقتصادی می گوید، پلان های خط آهن در کشور به کندی روبرو است.

وی در صحبت به رادیو آزادی گفت، در شرایط فعلی که افغانستان با تهدیدات اقتصادی روبرو است حکومت باید بخاطر ایجاد سرک ها و خط آهن بیشتر تلاش کند.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG