لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

عکس العمل ها در رابطه به گزارش «پانامه»


بعد از آنکه یک افشاگری جدید نشان داد که شماری از شخصیت های پر نفوذ جهان، به هدف آنکه از پرداخت مالیه فرار نمایند، سرمایه ‌های خود را در کشور پانامه پنهان نگهداشته اند، شماری از این رهبران به این گزارش عکس العمل نشان داده‌اند.

در گزارشی مسمی به گزارش پانامه که در چندین رسانۀ جهان به زبان‌های مختلف دیروز به نشر رسید، 12 رهبر فعلی و اسبق جهان متهم به پنهان کردن سرمایه هایشان در کشور پانامه شده‌اند.

در این گزارش همچنان گفته شده است که اقارب یا وابسته گان 17 رهبر دیگر فعلی و اسبق به شمول ولادیمیر پوتین در پانامه سرمایه‌های مخفی دارند.

رهبرانی که از آنها نام گرفته شده است شامل نواز شریف صدراعظم پاکستان، پادشاه عربستان سعودی، پترو پروشینکو رئیس جمهور اوکراین و چند شخصیت پُر نفوذ دیگر جهان اند.

حال شماری از متهم شده‌گان به این گزارش عکس العمل نشان داده‌اند.

پترو پروشینکو رئیس جمهور اوکراین
پترو پروشینکو رئیس جمهور اوکراین

پترو پروشینکو رئیس جمهور اوکراین در فیس بوک از خود دفاع کرده است.

در اسناد مسمی به گزارش پانامه از مریم نواز، حسن و حسین سه فرزند نوازشریف صدراعظم پاکستان نام برده شده‌ است، هر چند گفته می‌شود که خود آقای شریف به طور مستقیم درین قضیه دخیل نیست.

پرویز رشید وزیر اطلاعات پاکستان ناوقت دیروز در صحبت با خبرنگاران در اسلام آباد اتهامات وارده بر خانواده شریف را رد نموده گفت:

"اعضای خانواده صدراعظم شریف از دیر به اینسو در خارج به سر برده‌اند. پسر بزرگ اش از سال 1992 به بعد در خارج زندگی دارد. پسر دیگرش بعد از سال 1997 در خارج بوده است. این دو نفر از آمدن به پاکستان منع شده بودند. این عمر رشد مسلکی شان بود و مسلک های شان را در همانجا آغاز کردند."

وزیر اطلاعات پاکستان اتهامات بر خانواده نواز شریف را رد کرد.
وزیر اطلاعات پاکستان اتهامات بر خانواده نواز شریف را رد کرد.

یک سخنگوی خانواده نواز شریف ناوقت دیروز گفت، گزارش پانامه خانواده شریف را متهم به کدام تخطی نکرده‌است و هیچ یک از شرکتی که در گزارش از آن نام برده شده‌است مربوط آقای شریف نیست.

او گفت، مریم شریف دختر نواز شریف تنها امانت دار یکی از شرکت های مربوط به حسین نواز پسر آقای شریف است و تنها حق دارد سرمایه ها را اگر خانوادۀ شریف بخواهد انتقال بدهد.

ولی عمر چیما عضو مرکز مستقل خبرنگاران تحقیقی در پاکستان به خبرگزاری فرانس پرس گفته که خود نوازشریف شرکتی به نام خود ندارد اما داشتن چنین یک شرکت به نام فرزندانش نیز سوال برانگیز است.

بر اساس اوراق پانامه، چهره‌های برجستۀ جهان در پانامه به نام خود شرکت ساخته و دارایی‌ها و ملکیت‌های خود را به نام همین شرکت‌ها ثبت کرده‌اند.

به این ترتیب، آنها برای چندین دهه دارایی‌های خود را از چشم حکومت‌های شان پنهان نگهداشته و مجبور به پرداخت مالیه نشده‌اند.

گزارش: زرغونه منگل

XS
SM
MD
LG