لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

دو کمپنی توانستند شرایط داوطلبی "نوی کابل بانک" را تکمیل کنند


پس از اعلام داوطلبی خصوصی سازی "نوی کابل بانک" وزارت مالیه افغانستان می گوید که یک کمپنی داخلی و یک کمپنی خارجی توانسته اند واجد شرایط داوطلبی این بانک دانسته شوند.

محمد آقا کوهستانی رئیس خزاین این وزارت روز سه شنبه در نشست خبری در کابل گفت که این کمپنی ها مدت چهار ماه مهلت دارند تا درخواستی های شان را برای داوطلبی به ادارات مربوط ارائه کنند:

" دو کمپنی است یکی خارجی و یکی داخلی، کمپنی داخلی توانسته که برای ما به جای 20 میلیون 168 اعشاریه 4 میلیون دالر بانک استیتمنت ارائه کند کمپنی دوم خارجی است مسلم کمرشل بانک پاکستان که این هم همان شرایط را دارد. "

آقای کوهستانی گفت که کمپنی داخلی همچنان تعهد کرده که در حدود یک میلیارد دالر در نوی کابل بانک سرمایه گذاری کند.

وی همچنان افزود که در این رقابت امتیاز بیشتر به کمپنی داده خواهد شد که بتواند یک ملیارد دالر در نوی کابل بانک سرمایه گذاری کند.

به اساس معلومات وزارت مالیه افغانستان افراد و شرکت های داوطلب در کنار سایر شرایط، باید با کابل بانک سابقه هیچ نوع ارتباطی نداشته، دارای جواز فعالیت رسمی بوده و بیست میلیون دالر در حساب بانکی شان داشته باشند.

قبل از این نیز "نوی کابل بانک" به هدف خصوصی سازی به داوطلبی گذاشته شده بود، اما معیار های تعین شده را هیچ فرد و یا شرکت نتوانست تکمیل کند.

کابل بانک در سال 2010 میلادی زمانی ورشکست شد که سهم داران این بانک بیشتر از 900 میلیون دالر این بانک را بیرون کشیدند.

اما با ایجاد حکومت وحدت ملی دوسیهء اختلاس پول کابل بانک باز گشایی شد، با آنکه تاکنون این دوسیه تکمیل نشده است، اما حکومت افغانستان توانست میلیون ها دالر این بانک را دوباره بدست آورده و ملکیت های سهم داران که تا اکنون قرض شان را نپرداخته اند منجمد سازد.

در این حال سیف الدین سیحون کارشناس اقتصادی در صحبت با رادیوآزادی گفت، افراد و شرکت های که قصد شرکت در پروسه داوطلبی را دارند، باید از امکانات و تجارب خوب مالی و تخنیکی برخوردار باشند:

" یک مطالعه عمیق اسناد و مدارک، یک مطالعه کاملاً موردی، اعم از نظر حقوقی و اعم از نظر تخنیکی، ضماً ظرفیت و توانایی، سابقه و کارکرد کمپنی که این قرار داد را میخواهد و هیئت بازرس با صلاحیت و توانا ارزیابی اسناد و همچنان تامین رقابت و شفافیت برای اشتراک و ورود نهاد های دیگر برای رقابت و خریداری. "

آقای سیحون افزود که حکومت باید متوجه باشد تا افراد که در قضیه ورشکسته شدن کابل بانک دخیل بودند با استفاده از هویت جعلی وارد پروسه داوطلبی نوی کابل نشده و یکبار دیگر تجربه تلخ گذشته در زمینه بانکداری در افغانستان تکرار نشود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG