لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

جان کری از ایران خواست برای ختم جنگ در سوریه و یمن کمک کند


وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا بر اقدامات ایران که سبب بی ثباتی در شرق میانه شده‌است، بر جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

جان کری از ایران خواست که برای پایان دان به جنگ‌ها در سوریه و یمن همکاری کند.

کری بعد از سال 2010 اولین مقام بلند رتبه امریکا می‌باشد که به بحرین سفر می‌کند.

او در پایتخت بحرین مانامه با همتای بحرینی خود شیخ خالد بن احمد الخلیفه در یک کنفرانس خبری مشترک گفت، نظامیان امریکایی مستقر در بحرین هفته گذشته یک ذخیره بزرگ اسلحه را کشف و ضبط کردند که به شورشیان حوثی در یمن فرستاده شده بود.

وزیر خارجه امریکا اظهار داشت، آنها از ایران می‌خواهند که در تلاش‌های مثمر صلح داخل شود و برای حل بحران سوریه کمک کند و در یمن به عوض ارسال اسلحه به شورشیان حوثی، در کوشش‌های صلح همراه گردد.

وی گفت:

"کشورهای خلیج در آنصورت از دخالت ایران استقبال خواهند کرد که بر عوض مزاحمت یک جز تلاش واقعی تأمین صلح در منطقه باشد.

این در صورتی ممکن است که ایران جز تلاش‌های واقعی صلح برای حل بحران‌های سوریه و یمن باشد. اما اینکه ایران کشتی پُر از اسلحه را به منطقه می‌فرستد، این در حقیقت پاشیدن تیل بالای آتشی است که ما برای خاموشی آن کوشش داریم."

جان کری: ایران به عوض ارسال اسلحه به شورشیان حوثی، در کوشش‌های صلح همراه گردد.
جان کری: ایران به عوض ارسال اسلحه به شورشیان حوثی، در کوشش‌های صلح همراه گردد.

وزیر خارجه بحرین شیخ خالد که حکومتش ایران را متهم می‌سازد که به اقلیت شیعه ها در کشورش کمک می‌کند تا علیه نظام سلطنتی سنی‌ها در این مملکت قیام کنند، از ایران خواستار همکاری شده و گفته است که ایران با جنگجویان نیابتی خود در چندین کشور منطقه دخالت می‌کند.

ولی تهران استدلال می‌کند عربستان سعودی و متحدین عرب آن در منطقه با بمباردمان یمن و حمایت از شورشیان مخالف بشار الاسد در سوریه بی ثباتی را دامن می‌زنند.

عربستان سعودی، بحرین و امارات متحد عرب در حملات هوایی ایتلاف تحت رهبری امریکا علیه گروه دولت اسلامی در سوریه اشتراک دارند.

گزارش: سید سمیع عباس

XS
SM
MD
LG