لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۱۳

جان کری: کار حکومت وحدت ملی تا 5 سال ادامه می‌یابد


در حالیکه انتقادها بر کارکرد حکومت وحدت ملی بیشتر گردیده است وزیر خارجه امریکا در سفرش به کابل حمایت همه جانبه ایالات متحده را از این حکومت اعلام کرد.

ریاست جمهوری افغانستان می گوید، سفر جان کری به کابل پیام های واضح داشت که مهمترین آن حمایت دوامدار امریکا از حکومت وحدت ملی می باشد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، جان کری تاکید کرده است که کار حکومت وحدت ملی برای پنج سال ادامه می یابد:

" آنچه در سفر جان کری بیش از همه برای ما برجسته بود عمر حکومت وحدت ملی با ختم توافقنامه سیاسی پایان نمی یابد بلکه این مردم افغانستان رئیس جمهور و حکومت است که با چه میکانیزم و چه روش های بعد از ختم توافقنامه سیاسی به کار خود ادامه می دهد. "

جان کری وزیر خارجه امریکا روز شنبه در یک سفر از قبل اعلام ناشده به کابل آمد و در یک نشست خبری مشترک با رئیس جمهور غنی گفت، کار حکومت وحدت ملی تا 5 سال ادامه می یابد.

بیش از یک و نیم سال قبل حکومت وحدت ملی پس از انتخابات جنجالی و دراز مدت با میانجیگری جان کری وزیر خارجه امریکا و سازمان ملل متحد بر اساس یک توافقنامه سیاسی ایجاد گردید.

نصرالله ستانکزی کارشناسان افغان می گوید، با وجود همه انتقادات بر حکومت وحدت ملی این حکومت تا پنج سال برای امریکا قابل قبول است.
نصرالله ستانکزی کارشناسان افغان می گوید، با وجود همه انتقادات بر حکومت وحدت ملی این حکومت تا پنج سال برای امریکا قابل قبول است.

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی می گویند، سفر آقای کری برای کسانی پیام واضح دارد که در تلاش پیدا کردن بدیل برای حکومت وحدت ملی هستند.

نصرالله ستانکزی یکتن از این کارشناسان می گوید، با وجود همه انتقادات بر حکومت وحدت ملی این حکومت تا پنج سال برای امریکا قابل قبول است:

" هم اپوزیسیون و هم در داخل حکومت عناصری هستند که انتظار برگزاری لویه جرگه را دارند تا حکومت تغییر کند و یا هم انتخابات ریاست جمهوری دوباره برگزار شود، جان کری گفته که برای آنها همین حکومت با چنین شرایط اش قابل قبول است. "

با آنکه برخی اعضای هیئت اداری ولسی جرگه سفر آقای کری را به کابل موثر می دانند اما میگویند، مرجع تصمیم گیری حکومت وحدت ملی یکی نبوده و تهداب آن نیز اساسی گذاشته نشده است.

عبدالروف انعامی منشی این جرگه به رادیو آزادی گفت، هیچ فردی خواهان سقوط حکومت وحدت ملی نیست اما ضعف در آن سبب می شود تا فاصله میان مردم و حکومت بیشتر شده و دوام آن را نیز با پرسش روبرو سازد.

آقای انعامی می گوید، حکومت وحدت ملی به میانجیگری امریکا ایجاد گردیده و امریکا هم مجبور است تا در هر گونه شرایط از آن حمایت نماید.

وزیر خارجه امریکا در حالی روی ادامه کار حکومت وحدت ملی تاکید می کند که به شمول اپوزیسیون سیاسی حکومت برخی حلقات نیز خواهان برگزای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در افغانستان می باشند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG