لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۲۷

"عدم حمایت امریکا، گفتگوی صلح با حزب اسلامی را به چالش می‌کشد"


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

هیئت گفتگو کننده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را مشروط به پشتیبانی ایالات متحده امریکا خوانده و میگوید این کشور باید موقف‌اش را در این خصوص روشن سازد.

محمد امین کریم عضو این هیئت به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر کشورهای خارجی به ویژه امریکا از توافقنامه صلح میان آنان و حکومت افغانستان حمایت نکند این گفتگو‌ها نتیجه مطلوب در قبال نخواهد داشت:

" مشکل جدی که تا هنوز پا برجاست صراحت عام و تام کشور‌های خارجی و در راس آن ایالات متحده امریکا در امر حمایت از مفاد توافقنامه است تا زمانیکه ما در مجموع دولت و حزب اسلامی موقف صریح و آشکار امریکا در مورد توافقنامه را نداشته باشند، طبیعتاً پیشرفت مذاکرات با مشکل جدی مواجه خواهد شد. "

آقای کریم گفت که آنان امیدوار اند در تا در آینده نزیک به این معضل راه حل دریافت شود.

این اظهارات در حالی مطرح میشوند که قرار بود روز شنبه نشست سوم هیئت حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار با شورای عالی صلح افغانستان برگزار شود اما این نشست به تعویق افتاد.

شورای عالی صلح افغانستان و هیئت حزب اسلامی دلیل تاخیر در برگزاری این نشست را مشکل تخنیکی عنوان کردند.

هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از نزدیک به یک ماه در کابل سرگرم مذاکره با حکومت و شورای عالی صلح افغانستان است.

تا اکنون دو نشست رسمی میان هیئت حزب اسلامی و شورای عالی صلح افغانستان انجام شده است.

هیئت حزب اسلامی در حالی خواهان روشن شدن موقف امریکا در خصوص حمایت از توافقنامه صلح است که جان کری وزیر خارجه امریکا در سفرش روز شنبه به کابل از طالبان خواست که گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را از سر گیرند.

در این میان شورای عالی صلح افغانستان میگوید، در صورت توافق روی موارد دیگر با حزب اسلامی به موضوع حمایت امریکا از توافقنامه صلح نیز راه حل پیدا خواهد شد.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان از هیئت حزب اسلامی به رهبری حکمتیار میخواهد تا تقاضای شان را با ملت شریک سازند.
فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان از هیئت حزب اسلامی به رهبری حکمتیار میخواهد تا تقاضای شان را با ملت شریک سازند.

مولوی عطا الرحمان سلیم معاون این شورا در صحبت با رادیو آزادی گفت که در بیشتر موارد با حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار به تفاهم رسیده اند:

" من فکر میکنم که موارد قابل بحث بسیار زیاد داریم در صورتیکه دیگر موارد حل شود و تفاهم صورت بگیرد این موضوع را منحیث مشکل نمیدانم و راه حل دارد و انشاالله روی این هم توافق صورت خواهد گرفت. "

در این حال فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان از هیئت حزب اسلامی به رهبری حکمتیار میخواهد تا تقاضای شان را با ملت شریک سازند.

وی در نشست عمومی روز یکشنبه این جرگه گفت که آنان امیدوار اند پروسه مذاکرات صلح میان هیئت حزب اسلامی و حکومت افغانستان بگونه عادلانه و صادقانه به پیش برود.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG