لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

دو قاچاقبر بین المللی مواد مخدر در افغانستان گرفتار شدند


پس از ده سال جستجو استخبارات افغانستان، امریکا و دیگر کشورهای جهان، حاجی وطن و آغا محمد پسر حاجی لعل جان دو قاچاقبر بزرگ مواد مخدر به دام افتادند.

نام‌های این افراد سالهای پیش در فهرست سیاه قاچاقبران مواد مخدر قرار داشت و از آن زمان تا اکنون افغانستان و دیگر کشورهای جهان در تلاش گرفتاری این قاچاقبران بوده اند.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله میگوید حاجی وطن را در یک عملیات ویژه در ولسوالی اچین ننگرهار بازداشت کرده اند و آغا محمد که پسر حاجی لعل جان یکی دیگر از سردسته گان مافیای بین المللی مواد مخدر است در ولایت هلمند به دام نیروهای امنیتی افتاده است:

" چند روز پیش حاجی وطن که باشنده اصلی ولسوالی اچین ننگرهار و یک قاچاقبر بزرگ و بسیار خطرناک است از سوی نیروهای مان گرفتار شد. او از چند سال بدینسو زیر تعقیب عدلی نهادهای کشفی و استخباراتی و عملیاتی افغانستان و کشورهای جهان قرارداشت. بچه حاجی لعل جان را بنام آغا محمد که از قاچاقبران بزرگ است وی را نیز گرفتار کردیم و با تمام وجود تلاش داریم تا حاجی لعل جان را که در فهرست سیاه امریکا قرار دارد دوباره گرفتار کنیم. "

حاجی لعل جان پدر آغا محمد فرد که ده سال پیش با شش تن از قاچاقبران بین المللی زیر ذره بین ایالات متحد امریکا قرار گرفت و رئیس جمهور این کشور بر هر یک این قاچاقبران تعزیرات وضع کرد.

حاجی لعل جان که از باشنده گان ولایت هملند است نامش در صدر نامها در این فهرست امریکا جا داده شده بود.

این مرد در زمان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان بازداشت شد؛ اما پس از یک سال بند و هنگامیکه به زندان کندهار انتقال داده میشد موفق به فرار گردید.

او اکنون در شهر کویته ایالت بلوچستان زندگی میکند. مرد که متهم به انتقال و قاچاق هزاران تُن مواد مخدر به کشورهای جهان است.

باز محمد احمدی میگوید که گرفتاری پسر وی که یک مافیای بزرگ است میتواند سرنخی برای دریافت حاجی لعل جان باشد.

آقای احمدی از بازداشت ده تن دیگر از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ سخن میزند و میگوید دوسیه‌های هریک آنان برای بررسی به نهاد‌های عدلی و قضایی فرستاده شده است و از این نهاد‌ها میخواهد تا دوسیه هریک این بازداشت شده گان را به گونه جدی بررسی کنند.

حال اینکه آیا لوی سارنوالی بررسی‌ها را بر سر دوسیه این دوازده قاچاقبر بزرگ مواد مخدر آغاز کرده است و یا نه، لوی سارنوالی افغانستان به تماس‌های مان در این باره پاسخ نداد.

با این همه در چند سال گذشته ضعف و فساد در نهاد‌های عدلی افغانستان و ناکارایی در نهاد‌های مبارزه با مواد مخدر افغانستان در کار گرفتاری و افشای قاچاقبران بزرگ مواد مخدر با انتقاد های همراه بوده است.

معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله نیز تایید میکند که در این همه سالها اراده یی برای گرفتاری قاچاقبران مواد مخدر وجود نداشته است.

باز محمد احمدی میگوید که گرفتاری پسر وی که یک مافیای بزرگ است میتواند سرنخی برای دریافت حاجی لعل جان باشد.
باز محمد احمدی میگوید که گرفتاری پسر وی که یک مافیای بزرگ است میتواند سرنخی برای دریافت حاجی لعل جان باشد.

دیدگاه‌ها بر این است که اگر عدالت در بررسی دوسیه‌های قاچاقبران مواد مخدر که گرفتار شده اند در نظر گرفته نشود، عدالت در افغانستان معنای نخواهد داشت.

قدرت الله ذکی یکی از نماینده گان مردم در ولسی جرگه: " اگر در نهاد‌های عدلی و قضایی بیطرفانه و بدون رشوه گیری قضاوت کنند ما از همچو مافیا و پدیده‌ها نجات خواهیم یافت و حال کسانیکه گرفتار شده اند جزا داده شوند و بالای آنان فشار آورده شود، دیگر همدستان‌شان نیز گرفتار خواهند شد. گرفتاری این افراد در مجموع به نفع کشور ما است به شرط آنکه دوباره رها نگردند. "

با این همه معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله که روز یکشنبه یافته‌های یک ساله این وزارت را با رسانه‌ها شریک میساخت، سپردن مدیریت محوه کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر را به مقام‌های محلی در ولایات که پیش از این صلاحیت این معینیت بوده است، تاسف بار میخواند و میگوید این تصمیم نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر را به چالش کشیده است.

نبود قوای هوایی و تجهیزات لازم موضوع دیگری است که معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله آن را چالش بزرگ در کار مبارزه با مواد مخدر در افغانستان میخواند؛ اما تاکید می ورزد که در این زمینه تلاش‌های آنان همچنان ادامه دارد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG