لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

کشت و تولید مواد مخدر در سال 1394 در افغانستان کاهش یافته است


در حالیکه افغانستان از جمله بزرگترین کشوری تولید کننده ای مواد مخدر در جهان شمرده می شود، مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر از کاهش چشمگیر مواد مخدر در سال 1394خورشیدی خبر می دهند.

محمد عثمان فروتن رئیس عمومی بخش پلان و پالیسی این وزارت می گوید که کشت مواد مخدر در مقایسه به سال گذشته 19 درصد و تولید آن 48 درصد کاهش یافته است.

وی گفت:

" خوشبختانه در سال 1394 در نتیجه فعالیت های ادارات مختلفِ مبارزه با مواد مخدر به خصوص وزارت مبارزه با مواد مخدر دستآورد های چشمگیری هم در کاهش کشت مواد مخدر و تولید آن در کشور وجود داشته، ما 19 درصد کاهش در سطح کشت و 48 درصد کاهش در تولید تریاک در کشور داشتیم."

آقای فروتن می گوید که در سال 1394 خورشیدی در نقاط مختلف افغانستان در یک صد و هشتاد و سه هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود در حالیکه این رقم در سال 1393 به دو صد و بیست و چهار هزار هکتار زمین می رسید.

وی می گوید که این مقدار مواد مخدر بیشتر در مناطق جنوبی، شرقی و غربی افغانستان به خصوص مناطقی که با تهدیدات بلند امنیتی روبرو اند، کشت شده بود.

در عین حال معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان می گوید که در یکسال گذشته نزدیک به سه هزار قاچاقبر و افرادی که به نحوی در کار و بار مواد مخدر دخیل بوده اند، بازداشت شده اند.

مهدی کاظمی سخنگوی این معینیت در مورد به رادیوآزادی گفت:

" ما شش نفر از اتباع خارجی را دستگیر کردیم، در داخل خاک افغانستان کسانیکه که در کار و بار مواد مخدر دخیل بوده اند، ما چهار تن از اتباع جمهوری اسلامی ایران را دستگیر کردیم، دو قزاقستانی را گرفتار کردیم و ما یک افزایش بسیار خوبی در قسمت دستگیری کسانی که در کار و بار مواد مخدر دخیل بوده اند، داشتیم که 2800 نفری را که در کار و بار مواد مخدر دخیل بوده اند، دستگیر کردیم."

این در حالیست که حکومت افغانستان نیز در خصوص جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر از چند سال به این طرف یک مرکز عدلی و قضایی را ایجاد کرده است.

مقامات مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم مسکرات و مواد مخدر می گویند که در سال 1394 قضایای مختلف مواد مخدر به این مرکز مواصلت ورزیده است.

خالد موحد سخنگوی این مرکز، در صحبت با رادیوآزادی گفت که در این میان قضایای شماری از اتباع خارجی نیز شامل است.

وی گفت:

" در سال 1394 خورشیدی به طور مجموعی به تعداد 531 قضیه نسبتی به مظنونیت 688 تن از سراسر کشور به مرکز عدلی و قضایی مواصلت ورزیده و این همه تمام قضایای می باشند که توسط ارگان های کشفی به ویژه پولیس مبارزه با مواد مخدر و مسکرات این افراد حین قاچاق مواد مخدر بازداشت شده اند و غرض تحقیق به مرکز عدلی و قضایی فرستاده شده اند."

شمار معتادان مواد مخدر با گذشت هر روز نه تنها در سطح جهان بلکه در افغانستان نیز در حال افزایش است.

بر اساس سروی های وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در حال حاضر شماری افراد معتاد در این کشور بیش از سه میلیون تن می رسد که زنان و کودکان نیز شامل آن است.

هر چند گفته می شود که بیشتر اتباع خارجی از مواد مخدر افغانستان مفاد بدست میآورند، اما شماری افراد محکوم شده خارجی در مقایسه به آنعده از افغانانی که از سوی حکومت این کشور محکوم می شوند، به مراتب کمتر است.

در همین حال کمیسیون مبارزه با مواد مخدر ولسی جرگه افغانستان، تلاش های حکومت این کشور را در امر مبارزه با مواد مخدر ناکام می خواند و می گوید که قاچاقبران بزرگ و افرادی که در کار و بار مواد مخدر دخیل اند، دستگیر نمی شوند.

جنرال نقیب الله یک عضو این کمیسیون در صحبت با رادیوآزادی گفت:

" قسمی که مردم افغانستان از حکومت در این بخش انتظار داشتند مبارزه جدی صورت نگرفته است، یک تعدادِ از قاچاقبران مواد مخدر دستگیر شده اند اما تعداد شان اندک است اما قاچاقبران اصلی و بزرگ که حکومت افغانستان و جامعه بین المللی آنان را شناسایی کرده اند گرفتار نشده اند، این قاچاقبران در کشورهای همسایه هم موجود اند اما آنان از حمایت های قوی برخوردار اند، حکومت ما بسیار ضعیف است، جلو فعالیت این قاچاقبران را گرفته نمی تواند."

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که در 13 سال گذشته میلیون ها دالر از سوی جامعه جهانی برای مبارزه با این پدیده با افغانستان کمک صورت گرفته است.

اینکه چرا تلاش های حکومت و جامعه جهانی در امر مبارزه با مواد مخدر ناکام بوده، نظر جنرال خدایداد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر را گرفتیم:

جنرال خدایداد
جنرال خدایداد

" انگیزه مبارزه علیه مواد مخدر از سطح دولت و رئیس جمهور، قوماندان امنیه یا ولسوالی و منطقه وجود ندارد زیرا اگر موجود میبود حتمی و ضروری یک نتیجه مثبت به وجود میآمد، متأسفانه که در دولت افغانستان از رئیس جمهور سابقه تا فعلی شامل تا به پائین انگیزه مبارزه با مواد مخدر را در کشور ندارند. مواد مخدر تمویل کننده مخالفین، قاچاقبران مواد مخدر، القاعده و طالب است و تمویل کننده همه بدبختی های افغانستان است."

آقای خدایداد می گوید که در حال حاضر به طور عموم قاچاق کننده گان مواد مخدر کشورهای همسایه در قاچاق مواد مخدر افغانستان دست دارند.

وی می گوید که هرگاه حکومت در این خصوص گام های جدی بر ندارد افغانستان در آینده با چالش های جدی از این ناحیه روبرو خواهد شد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG