لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

جوانان می خواهند در بازسازی افغانستان سهیم شوند


آرشیف
آرشیف

در پی تلاش‌ها برای موفقیت پروسه صلح با طالبان، کنگره ملی جوانان افغانستان می گوید، که اگر برایش موقع داده شود این کنگره آماده است که در این بخش تلاش‌های لازم را انجام دهد.

این اظهارات را جوانان کنگره ملی جوانان افغانستان که از ۱۴ ولسوالی و ۲۲ ناحیه شهر کابل نمایندگی میکردند روز چهارشنبه طی یک نشست بیان کردند.

محمد سمیع حقجو رئیس این کنگره می‌گوید در ناامنی‌های کشور از هر دو طرف جوانان کشته می‌شوند و لازم است که حکومت بخاطر جلوگیری از ناامنی از جوانان هم استفاده کند.

وی گفت:

"کنگره ملی جوانان افغانستان از چهارده ولسوالی و ۲۲ ناحیه به تعداد صد رضاکار را ما بخاطر پروسه صلح آماده ساخته ایم، طرح‌های داشتیم که ما چطور می‌توانیم حداقل از قریه و ولسوالی خود اصلاح را شروع کنیم، جوانان می‌خواهند که در بازسازی کشور سهیم شوند ولی برای شان اجازه داده نمی‌شود."

صابر اوریاخیل عضو اتحادیه جوانان چهار آسیاب کابل نیز همین تقاضا را مطرح کرد و گفت:

" ما در پروسه صلح موجودیت جوانان را می‌خواهیم، جوانان از کشور نگهداری می‌کنند، هر روز ده‌ها تن از جوانان از سوی طالبان شهید و زخمی می شوند، اما جوانان ما از حق و حقوق خود بهره مند نیستند."

کمال سادات معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در امور جوانان در این نشست گفت، حکومت سهم جوانان را در پروسه صلح مد نظر گرفته است.

کمال سادات معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در امور جوانان
کمال سادات معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در امور جوانان

وی گفت:

" ما در این مورد با شورای عالی صلح صحبت می‌کنیم که برای جوانان در شورای عالی صلح سهم داده شود، جوانان تکره و با احساس عضویت داده شود، در این مورد بحث‌ها جریان دارد، امیدواریم در نشست شما جوانان تکره سهم بگیرند."

اشتراک کنندگان این نشست همچنان گفتند، شصت در صد نفوس افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهد و دیده می‌شود که اکثر آنان بیکار هستند.

آنان از حکومت می‌خواهند که زمینه کار را برایشان فراهم کند.

این در حالیست که رئیس جمهور اشرف غنی چندین بار گفته است که برای آوردن صلح در کشور، حکومتداری خوب و پیشرفت نقش جوانان مهم مهم بوده‌است که بخاطر استفاده از این نیرو پلان‌های مد نظر گرفته شده است.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG