لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

صنایع دستی زنان صنعت کار بغلان، به نمایش گذاشته شد


در باغ زنانه شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان زنان تجارت پیشه، صنایع دستی شانرا به نمایش گذاشتند.

حدود ۱۳۰ قلم نفیس کاری های مانند: پارچه‌های دست دوزی، مُهره دوزی، دستکول‌های زنانه و طفلانه، گلوبند از سنگریزه‌های دریا و محصولات شیری بسته بندی شده، برای سه روز به نمایش و فروش گذاشته شد.

ناجیه نوری مسئول انجمن زنان تجارت پیشه بغلان میگوید، برگزاری چنین برنامه‌ها برای رشد و تشویق زنان خیلی مفید است و اگر اندکی حمایت شوند، میتواند خیلی موثر باشد:

" اینجا همه‌اش صنایع دستی زنان بغلان است و ما فراخوان دادیم تا بی آیند و داشته و قابلیت های شانرا به فروش و نمایش بگذارند. حالا زنان زیادی که پیشه ظریف کاری و نفیس دوزی دارند اینجا آمده اند و میگویند بعد ازین چیزهای خوبی تهیه و به بازار عرضه خواهند کرد. "

پشتنه نرمگوی آمر انستیتوت تجارت بغلان هم که از بازدید کنندگان این نمایشگاه بود گفت:

" بیشتر زنان به نحوی صنعتگر اند و اگر صنایع آنها مورد حمایت مردم و دولت قرار بگیرد پیشرفت های زیادی نصیب‌شان میگردد. ما خیلی از زنان صنعتگر را داریم که خوب کار می کنند ولی راه برای عرضه متاع‌شان به بازار را نمیدانند. من آرزو دارم تا دامنه چنین نمایشگاه ها گسترش بی یابد و دولت از صنایع دستی زنان بخوبی حمایت کند. "

خدیجه یقین رئیس امور زنان ولایت بغلان نبود مکان مناسب برای فروشات صنایع دستی زنان را یکی از مشکلات مهم زنان صنعت کار میداند و میگوید:

" ما حدود پنجصد زن صنعتگر را ثبت و راجستر داریم که همه‌شان بهترین ها اند و متاع‌شان خریدار زیادی دارد اما جای مناسب برای عرضه صنایع شانرا ندارند و این مهمترین مشکل ما است که آرزو داریم تا دولت در این زمینه اقداماتی را روی دست بگیرد. "

رئیس امور زنان بغلان رشد و پیروزی زنان را در همکاری مردم و حمایت دولت میداند و میگوید اگر چنین نباشد نه زنان و نه مردان هیچکدام به جای نمی رسند.

گزارش: بشیر احمد غزالی، بغلان

XS
SM
MD
LG