لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

طیاره‌های بی‌پیلوت برای مقاصد استخباراتی استفاده می‎شوند


طیاره های بی پیلوت نوع "سکین ایگل" که از سوی امریکا به اردوی افغانستان داده شده است.
طیاره های بی پیلوت نوع "سکین ایگل" که از سوی امریکا به اردوی افغانستان داده شده است.

نیروهای امنیتی افغانستان در حالیکه شورشیان طالب حملات خود را در مناطق مختلف این کشور شدت بخشیده‌اند، سعی دارد در بخش قوای هوایی به پای خود بایستد.

آژانس خبر رسانی رویترز در گزارش خود نوشته که نیروهای افغان هنوز هم در بخش‌های کشف، جمع آوری معلومات استخباراتی و برخی حملات هوایی به کمک قوای ناتو نیاز دارند.

اولین تشکیل طیاره‌های بدون سرنشین نوع "سکین ایگل سکنیگل" در چند ماه اخیر به هلمند که در این اواخر شاهد درگیری‌های شدید بود، فرستاده شده است.

از این طیاره‌ها در یک پایگاه تعلیم نظامی در مزارشریف نیز استفاده می‌شود.

آژانس خبررسانی رویترز می‌افزاید که قرار است اردوی افغانستان هشت سیستم طیاره‌های "سکین ایگل" از امریکا دریافت کند که هر یکی آن شش طیارۀ بدون سرنشین خواهد داشت.

جگرن جیسن وایت یک مشاور امریکایی گفته است: "نیروهای افغان قبل از این بیشتر به معلومات بشری و استخباراتی که از زیگنال‌ها بدست می‌آید، اتکا داشت."

او گفته است که ظرفیت کشف و جمع آوری معلومات نیروهای افغان با استفاده از سیستم‌ طیاره‌های بدون سرنشین "سکین ایگل" افزایش قابل ملاحظۀ خواهد داشت.

دستگیری چهار جنگجوی طالبان در ولایت هرات توسط نیروهای کماندوی افغانستان
دستگیری چهار جنگجوی طالبان در ولایت هرات توسط نیروهای کماندوی افغانستان

ولی باز هم گفته می‌شود که نیروهای افغان برای استفاده از این شبکه برای مدت چند سال آینده به کمک کارمندان خارجی نیاز خواهند داشت.

آژانس خبررسانی رویترز می‌افزاید که قوماندانان افغان پرواز این طیاره‌ها را نظارت خواهند کرد، ولی عملیات آنرا حداقل تا سال ۲۰۱۸ قراردادی‌های خارجی اداره خواهند نمود.

شماری از نظامیان افغان در حال حاضر در این بخش در امریکا و داخل افغانستان آموزش می‌بینند.

طیاره‌های "سکین ایگل" بدون سرنشین و اسلحه اند. قیمت هر یک آنها صد هزار دالر امریکایی می‌باشد. این طیاره‌ها برای کشف و جمع آوری معلومات وسایل پیشرفته دارند.

این طیاره‌ها بدون میدان هوایی نشست و پرواز می‌کنند تا فاصلۀ ۴۶۰۰ متر بلند پرواز کرده می‌توانند و تا ۲۴ ساعت هم می‌توانند در هوا باشند.

XS
SM
MD
LG