لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

واکنش‎ها در صفحات اجتماعی در پیوند به حمله خونین کابل


حملۀ دیروز در کابل سر و صداهای زیادی را روی صفحات اجتماعی به ویژه فیسبوک برپا کرده‌است.

کار بران افغان فیسبوک از دیروز به اینسو اکثراً درگیر حادثۀ مرگبار دیروز کابل استند.

از مردم عام گرفته تا رهبران سیاسی و فعالان مدنی به حملۀ مرگباری که تا به حال مرگ ۶۴ نفر در آن تائید شده است، واکنش نشان داده اند.

عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران پیشین جهادی و عضو شورای حراست و ثبات افغانستان از دولتمردان افغان خواسته است "در شناخت دشمن" تجدید نظر کنند و "فرصت ها را بیش ازین" از دست ندهند.

سیاف که در گذشته نیز بر علیه طالبان موقف تند گرفته روی صفحۀ فیسبوک خود نوشته است دشمن به "مسامحه و ارزش‌های انسانی آشنا نیست."

عبد رب الرسول سیاف گفته است: "در شناخت دشمن" تجدید نظر کنند و "فرصت ها را بیش ازین" از دست ندهند.
عبد رب الرسول سیاف گفته است: "در شناخت دشمن" تجدید نظر کنند و "فرصت ها را بیش ازین" از دست ندهند.

امرالله صالح رهبر روند سبز افغانستان که در گذشته رئیس ادارۀ امنیت ملی بود هم پیشنهاد مشابه مطرح کرده و نوشته است که "راه حل سرکوب (کردن) طالبان است."

وحید عمر چهرۀ سیاسی دیگر که سابق سخنگوی رئیس جمهور افغانستان بود روی صفحۀ فیسبوک خود نوشته است که "راه حل جنگ است. گاهی جنگ به ضرورت تبدیل می‌شود و جنگ با جنگ خاتمه می‌یابد."

و اما رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی یا ادارۀ استخبارات افغانستان نوشته است که اگر حکومت در "جنگ با تروریزم صادق و جدی است" انس حقانی برادر سراج الدین حقانی را که به اعدام محکوم شده، "فردا اعدام نماید."

واکنش رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی هم این بود، "انتقام هر قطره خون مردم خود را خواهیم گرفت."

رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نوشته است که اگر حکومت در "جنگ با تروریزم صادق و جدی است" انس حقانی برادر سراج الدین حقانی را که به اعدام محکوم شده، "فردا اعدام نماید."
رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نوشته است که اگر حکومت در "جنگ با تروریزم صادق و جدی است" انس حقانی برادر سراج الدین حقانی را که به اعدام محکوم شده، "فردا اعدام نماید."

اعلامیۀ شورای عالی صلح افغانستان پس از حملۀ دیروز کابل، نیز توسط کاربران فیسبوک دست به دست شده و با واکنش‌های تند روبرو شده است، مخصوصاً بخشی از این اعلامیه که در آن طالبان "مخالفان" خطاب شده اند نه تروریستان.

همچنان از طریق فیسبوک فراخوانی برای اهدای خون به حدود ۳۵۰ زخمی حادثۀ دیروز راه اندازی شد که توجه نسبتاً زیاد به خود جلب کرد.

سپس ده‌ها افغان تصاویری از تجمع خود و دوستان خود را در صفحۀ فیسبوک گذاشتند که نشان می‌دهد در شفاخانه ها خون اهدا می‌کنند.

درین میان شخصی که فقط پنج ماه پیش با این نا بسامانی های افغانستان عملاً آشنا شد در صفحۀ فیسبوک خود با افغان‌ها ابراز همدردی کرده و از طالبان تقاضا کرده که "چنین حملات مرگبار را توقف دهند."

پیتر شگرت مربی جرمنی تیم فوتبال افغانستان همچنان در صفحۀ فیسبوک خود از مارک زوکربرگ بنیانگذار این شبکۀ اجتماعی سوال کرده که "فرق میان کابل و بروکسل چیست؟ چرا فیسبوک با افغان‌ها همدردی ندارد و چرا ما نمی‎توانیم تصویر پروفایل خود را برای همدردی با افغان‌ها تغییر دهیم؟."

فیسبوک هنگام حملات تروریستی ماه مارچ در بروکسل پایتخت بلجیم برای کار برانش این امکان را فراهم کرده بود که به رسم همدردی تصویر پروفایل خود را با پرچم بلجیم تزئین کنند.

XS
SM
MD
LG