لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

رئیس جمهور غنی: از حمله کابل انتقام خواهیم گرفت


رئیس جمهور غنی هشدار داده که از طالبان بخاطر حمله روز سه شنبه در کابل انتقام خواهد گرفت.

آقای غنی شام دیروز با شماری از زخمی های این حمله در شفاخانه سردار محمد داوود در کابل دید و گفت که مردم افغانستان متحد استند و هیچ کسی میان آنها درز ایجاد کرده نمی‌تواند.

رئیس جمهور افغانستان با تند ترین الفاظ به طالبان مسلح پیام داد و گفت که اراده افغان ها با حملات بزدلانه ضعیف نخواهد شد.

اشرف غنی شام دیروز با شماری از زخمی های رویداد مرگبار سه شنبه در کابل دیدار کرد و گفت که شورشیان آله دست بیگانه ها استند و به جز بربادی افغانستان به چیز دیگری نمی‌اندیشند.

وی گفت:

" ای خاینین! می‌دانید که به چه تعداد تان کشته شده‌اند. چه تعداد از شما توسط سربازان اردوی قهرمان ما کشته شده‌اند. ما ارادۀ برای کشتن نداشتیم، شما ما را مجبور کردید. آیا می‌دانید که برای کی کار می‌کنید؟ برای دشمنان افغانستان. می‌دانید که آله دست کی ها استید؟ یکبار سر تان را به گریبان تان کنید. فکر کنید، عاقلانه بسنجید."

حوالی ساعت نه صبح روز سه شنبه در نتیجه انفجار موتر بمبگذاری شده در نزدیکی اداره محافظت رجال برجسته در ساحه پل محمود خان کابل، حدود ۳۰ تن کشته و بیش از ۳۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

این رویداد از سوی کشور ها و نهاد های مختلف جهان تقبیح شده و رهبران کشورهای مختلف به شمول مسئولین سازمان ملل متحد و ناتو با افغانستان همدردی کرده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید: نیروهای امنیتی افغان خاموش نخواهند نشست و از این حمله انتقام خواهند گرفت.

وی افزود:

" ما انتقام خون هر افغان را که به ناحق ضایع می‌شود، خواهیم گرفت. هر کسی که عزت و آبروی این خاک را، آینده این خاک را، آینده طفل این خاک را به خطر می‌اندازد، باید بفهمد که مشت ما محکم است. شما فکر می‌کنید که ملت را تقسیم می‌کنید. این ملت واحد است."

شماری از زخمی های حمله انتحاری روز شنبۀ کابل
شماری از زخمی های حمله انتحاری روز شنبۀ کابل

به دنبال حمله مرگبار دیروز، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، سفر پلان شده‌اش به تاریخ دوم و سوم ماه می به پاکستان را لغو کرد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت: برخی شواهدی در مورد رویداد صبح سه شنبه به دست آمده که نشان می‌دهد، این حمله در بیرون از افغانستان طرح ریزی شده بود.

وی گفت:

" تصمیم گرفته شد که سفر آینده رئیس اجرائیه افغانستان که قرار بود به دعوت نخست وزیر پاکستان به تاریخ دوم و سوم ماه می صورت گیرد، به تاخیر بافتد. این تصمیم بر اساس شواهدی گرفته شده که به دست آوردیم."

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

آقای فیصل گفت که حکومت افغانستان تا چهل و هشت ساعت بعد از رویداد سه شنبه در کابل، نتیجه و یافته هایش را از شواهد به دست آمده اعلان خواهد کرد.

طالبان مسلح مسئولیت این رویداد را به عهده گرفتند.

وزارت داخله افغانستان می‎گوید: دو مهاجم در رویداد صبح سه شنبه در مرکز کابل دخیل بوده‌اند.

پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان گفته بود: این حمله، انتقام جویی شورشیان پس از شکست پیهم شان در برابر نیروهای امنیتی افغان است.

طالبان اخیراً عملیات بهاری شانرا تحت نام "عمری" آغاز کردند اما به گفته مقام‌های امنیتی افغان، شورشیان در حملات اخیر شان دستآوردی نداشته اند و از این پس هم شکست خواهند خورد.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG