لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

در میان نا امیدی، بار دیگر صدای امیدواری به صلح شنیده می‌شود


قرار است فردا اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با اعضای شورای ملی در مورد جنگ و صلح با طالبان مشوره کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور غنی با اعضای هر دو مجلس شورای ملی در مورد گام بعدی صحبت می‌کند:

"یک نشست مشورتی است که واقعاً وقتی همین فرصت کلان به طالبان داده شد و آنها علاقمندی نگرفتند گام بعدی چه باید باشد؟"

حملۀ مرگبار هفتۀ گذشته طالبان در قلب کابل که ۶۴ کشته و ۳۴۷ زخمی بر جای گذاشت، ظاهراً امیدواری حکومت افغانستان به صلح با طالبان را بیش از هر وقت دیگر کمرنگ ساخته است.

در میان نا امیدی، بار دیگر صدای امیدواری به صلح شنیده می‌شود.

اینبار از زبان سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کننده‌گان که در حال حاضر برای بحث در مورد مشکل مهاجران افغان در پاکستان است.

او پس از ملاقات با سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان دیروز به صدای امریکا در مورد امیدواری به صلح سخن گفت:

"آنان به ما اطمینان دادند که تا یک ماه دیگر پروسۀ صلح از سر گرفته می‌شود و این می‌تواند برای امیدوار ساختن مهاجران جهت برگشت، خیلی مؤثر باشد."

اما، معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، پاکستان صادق نیست.

آقای اوچقون میگوید، پاکستان صادق نیست
آقای اوچقون میگوید، پاکستان صادق نیست

عبدالخبیر اوچقون در صحبت تلیفونی شام شنبه به رادیو آزادی گفت که اسلام آباد وعده‌های گذشته‌اش در مورد برقراری صلح در افغانستان را هنوز عملی نکرده است:

"این اطمینان دادن سران اسلام آباد مبنی بر تدویر اجلاس رو در رو با مخالفان مسلح گمان می‌کنیم منحرف کردن اذهان عامه است از حادثۀ روز سه شنبه در کابل که تمام جهان بشریت را تکان داد و به خصوص مردم افغانستان را ماتم زده کرد. این بر می‌گردد به عدم صداقت پاکستان."

در چهارمین نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین درباره صلح فیصله شده بود که در اوایل ماه مارچ زمینه نشست رو در رو میان حکومت و نماینده‌گان طالبان مسلح در پاکستان فراهم خواهد شد.

ولی چنین نشد و طالبان در آخرین لحظات با نشر اعلامیه‌ای گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را تحریم کردند.

اوچقون می‌گوید، امریکا و چین دو عضو عمدۀ نشست چهارجانبه باید یکی از دو گزینه را عملی کنند:

"یا به اساس تعهدات اجلاس چهارجانبه علیۀ کسانی که به پروسۀ صلح نمی پیوندند، اقدامات نظامی کنند. یا این که بالای پاکستان بیشتر فشار وارد کنند تا این کشور را متقاعد بسازند که همان سران طالبانی که در آنجا آموزش می‌بینند، تجهیزات نظامی می‌گیرند و راحت زنده‌گی می‌کنند، را وادار به مذاکره به شورای عالی صلح سازد."

حکومت افغانستان گفت که به اساس شواهد ابتدایی حملۀ پل محمود خان کابل که مسئولیتش را طالبان به عهده گرفتند، از سوی شبکۀ حقانی طرحریزی شده بود، شبکۀ که گفته می‌شود در پاکستان مستقر است.

پیش از این، رئیس جمهور غنی گفته بود که انفجار مرگبار پارسال در شاه شهید نیز توسط گروه‌های تروریستی در پاکستان طرحریزی شده بود.

آقای غنی آن حمله را که صدها زخمی بر جای گذاشته بود، نقطه عطف برای افغانستان خوانده بود.

اکنون، همه چشم‌ها به سخنان فردای رئیس جمهور غنی دوخته شده که در مورد جنگ و صلح با طالبان و روابط افغانستان با پاکستان چی حرف و حدیث‌های روشن خواهد داشت.

پیش از رفتنش به شورای ملی، رئیس جمهور غنی در پهلوی فشار افکار عامه با چالش از جانب ولسی جرگۀ نیز به همراه شده است.

هیئت اداری ولسی جرگه از رئیس جمهور خواسته که باید نامزدان وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی را به ولسی جرگه معرفی کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه با تأکید گفته است که نبود وزیر دفاع و رئیس عمومی امنیت ملی یکی از دلایل عمدۀ نا امنی در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG