لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

حنیف اتمر در مورد تلاش‎های صلح با مقامات چین صحبت می‎کند


محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در دیدار‌های رسمی با مقامات چین در پیکینگ، روی تلاش‌های صلح حکومت افغانستان صحبت می‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی گفته‌است، آقای اتمر در دیدارهای رسمی‌اش با مقامات چین که به روز سه شنبه آغاز می‌شود، خواهان آوردن فشار بالای بازیگران خارجی پروسه صلح افغانستان خواهد شد.

تواب غورځنگ به رادیو آزادی گفت، آقای اتمر در دیدارش از چین روی موضوعات مهم صحبت می‌کند.

تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

وی افزود:

"مذاکرات اصلی وی به روز سه شنبه آغاز می‌شود و هدف این سفر آن‎است تا روی گسترش روابط افغانستان و چین، همکاری‎های امنیتی میان دو کشور، مبارزه مشترک علیه تروریزم، پروسه صلح و همچنان روابط افغانستان و پاکستان با مقامات چینایی صحبت شود."

چین جانب عمده در تلاش‌های صلح افغانستان است و نقش مهم را در مذاکرات چهار جانبۀ صلح بازی میکند که جوانب دیگر آن عبارتند از افغانستان، پاکستان و ایالات متحده امریکا.

نمایندگان حکومت افغانستان در ماه جولای سال گذشته در شهر مری پاکستان مذاکرات مستقیم را با طالبان آغاز کردند ولی به سبب نشر خبر مرگ ملا عمر این مذاکرات به دور دوم نرفت.

با وجود آنکه چندین جلسۀ دیگر در مورد صلح افغانستان صورت گرفتهاست ولی نمایندگان طالبان در آنها حضور نداشتهاند.

مقامات افغان می‌گویند، پنجمین دور مذاکرات چهار جانبه در آینده نزدیک دایر خواهد شد. ولی شورای عالی صلح افغانستان به این مذاکرات چندان امیدوار نیست.

عطاالله سلیم معاون این شورا دیروز به رادیو آزادی گفت، نمایندگان شورای عالی صلح در این جلسه شرکت خواهند کرد ولی امید زیاد از نتایج آن نمی‌توان داشت.

وی گفت:

"در صورتی‎که زمینه مساعد شود و نشست برگزار شود هیئت شورای عالی صلح موظف است در آن شرکت کند. ما زیاد باورمند نیستیم زیرا در گذشته، چندین بار وعده شده و به آن عمل نشده‎است."

حکومت افغانستان، چین و ایالات متحده امریکا بار بار از پاکستان خواستهاند طالبان را آمادۀ مذاکرات صلح سازد زیرا به باور عمومی رهبران طالبان تحت نفوذ پاکستان قرار دارند.

این در حالیست که برای اولین بار سرتاج عزیز مشاور امور بین‎المللی نواز شریف صدراعظم پاکستان در جریان صحبت در یک گردهمایی در نهاد شورای روابط خارجی امریکا در واشنگتن گفته بود، رهبران طالبان افغان و خانواده‎هایشان در پاکستان زنده‎گی می‎کنند، از خدمات و سهولت‎های صحی در این کشور بهرمند می‎شوند و روی همین دلیل است که پاکستان بالای طالبان افغان نفوذ دارد.

تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفت، حنیف اتمر از چین خواهد خواست فشار‌ها بر کشورهای منطقه را افزایش دهد.

در جریان این سفر موضوع صلح مسئله عمده مورد بحث خواهد بود.

اسلام آباد در جلسات قبلی چهار جانبه تعهد کرده بود تا ماه مارچ امسال طالبان را به مذاکره آماده خواهد ساخت ولی طالبان نه تنها اینکه وارد مذاکرات صلح نشده‌اند بلکه حملات ‌شان را شدت هم بخشیده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG