لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

همصدایی با اظهارات اخیر رئیس جمهور غنی در مورد صلح و جنگ


اعضای شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان از موقف اخیر حکومت این کشور در برابر پاکستان استقبال کردند.

اما اعضای این شورای می گویند که این راهکار زمانی موثر تمام خواهد شد که برای عملی کردن آن نیز گام‌های جدی برداشته شود.

ذبیح الله مجددی سکرتر جبهه نجات ملی افغانستان که روز چهار شنبه در مراسم تجلیل از بیست و چهارمین سالگرد پیروزی مجاهدین در هشتم ثور در کابل حرف میزد گفت:

" در حالی که موقف دولت را در قبال جنگ و صلح که اخیراً در خطابه جلالتمآب رئیس دولت در جلسه مشترک پارلمان اعلام گردید یک موقف بجا و مناسب میدانیم از دولت توقع داریم تا پروسه صلح را هرچه بیشتر ملی سازد و ابتکار صلح را به شورای عالی صلح واگذار نماید. "

ذبیح الله مجددی سکرتر جبهه نجات ملی افغانستان
ذبیح الله مجددی سکرتر جبهه نجات ملی افغانستان

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در نشست فوق العاده شورای ملی به روز دوشنبه گفت حکومت دیگر از پاکستان انتظار صلح را ندارد و هشدار داد که هرگاه پاکستان در برابر مخالفین اقدام جدی نکند، افغانستان به شورای امنیت ملل متحد و ادارات بین‌المللی از آن کشور شکایت خواهد کرد.

شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان همچنان از حکومت خواست تا به تعهدات‌اش با مردم عمل کرده و استراتیژی نظامی و اقتصادی کشور را بازنگری کند.

در شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان چهره‌های مشهور و رهبران جهادی سابق چون صبغت الله مجددی، کریم خلیلی، سید احمد گیلانی، عزیزالله دین محمد، محمد امین وقاد، قطب الدین هلال، عبدالحکیم منیب و سید حسین انوری نقش عمده دارند.

از سوی هم قطب الدین هلال یکی از اعضای بلند پایه این شورا با آنکه نقش پاکستان را در پروسه صلح کشور مهم میخواند اما می گوید که افغانها باید خود‌شان را حل را در یابند:

قطب الدین هلال با آنکه نقش پاکستان را در پروسه صلح کشور مهم میخواند اما می گوید که افغانها باید خود‌شان را حل را در یابند.
قطب الدین هلال با آنکه نقش پاکستان را در پروسه صلح کشور مهم میخواند اما می گوید که افغانها باید خود‌شان را حل را در یابند.

" من فکر می کنم که اصل چیز تفاهم بین الافغانی است که افغانها بین خود بنشینند ولی از این هم انکار کرده نمیتوانیم که کشور‌های همسایه رول خود را دارند و امید است که کشور‌های همسایه بخصوص پاکستان رول خود را در این مورد باید ادا بکند. "

اعضای شورای احزاب جهادی همچنان می گویند که حکومت باید قاطعیت‌اش را در برابر پاکستان نشان داده و دیگر فریب وعده‌های چرب آن کشور را نخورد.

اتخاذ موقف جدید حکومت در برابر طالبان و پاکستان، قبل از استقبال شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان، از سوی شورای ملی و برخی نهاد و حلقات دیگر نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG