لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

"پاکستان علیه رهبری گروه طالبان در پشاور و کویته اقدام کند"


شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می گوید، اگر پاکستان نمی تواند در برابر طالبانی که به مذاکرات حاضر نمی شوند، اقدام نظامی کند، می تواند شوراهای کویته و پشاور این گروه را به افغانستان تسلیم کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، این اظهارات سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدر اعظم پاکستان را رد کرده که گفته است، اقدام یک جانبه مسئولیت پاکستان نبوده، بلکه کمیتهء چهار جانبه باید تصمیم بگیرد.

شاه حسین مرتضوی می گوید:
" در بیانیهء دیروز رئیس جمهور بسیار به صراحت گفته شد که وقتی طالبان در پشاور و کویته دفتر دارند و اگر پاکستان نمی تواند در داخل خاک خود علیه آنها اقدام کند، آنها را تسلیم کند به حکومت افغانستان و همچنان شبکهء حقانی را تا نهاد‌های عدلی و قضایی افغانستان در مورد آنها فیصله کند. "

پاکستان علیه رهبری گروه طالبان در پشاور و کویته اقدام کند.
پاکستان علیه رهبری گروه طالبان در پشاور و کویته اقدام کند.

در عکس العمل به اظهارات اخیر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که گفته است، چون پاکستان تعهدات قبلی‌اش را عملی نکرده است، دیگر از پاکستان نباید این تقاضا شود که باید طالبان را به مذاکرات حاضر کند، سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان گفته است، کشورش در حد توان تلاش می کند که بالای طالبان فشار بی آورد تا به مذاکرات حاضر شود، اما در این زمینه باید اقدام مشترک صورت بگیرد.

مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان همچنان گفته است، پاکستان امیدوار است که در آینده مذاکرات صلح با طالبان دوباره آغاز شود.

سرتاج عزیز می گوید:

" نخست ما باید آنها را به میز مذاکره بکشانیم و به همه چانس مذاکرات را بدهیم و بعداً در برابر آنهای که که از مذاکره سرباز می زنند، می توانیم اقدام نمایم. در برابر آنها هر اقدام اگر اتخاذ می شود باید از طرف همه جوانب بعد از مشوره در مورد تصیم گرفته شود. این تنها مسئولیت پاکستان نیست، بلکه کمیتهء چهارجانبه به همین منظور تاسیس شده است، هر فیصله اگر صورت می گیرد باید مشترک گرفته شده و مشترکاً عملی شود. "

سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان گفته است، کشورش در حد توان تلاش می کند که بالای طالبان فشار بی آورد تا به مذاکرات حاضر شوند.
سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان گفته است، کشورش در حد توان تلاش می کند که بالای طالبان فشار بی آورد تا به مذاکرات حاضر شوند.

اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در مورد اظهارات سرتاج عزیز ابراز تردید کرده، گفته است:

" ما عملاً فعلاً در چندین جبهه با طالبان درگیر هستیم و آنچه را که آقای عزیز می گوید، دیدگاه خودشان است و حکومت افغانستان در ارتباط آن بعداً موقف رسمی خود را خواهد گرفت. "

به سلسلهء تلاش‌ها به خاطر تحکیم صلح و ثبات در افغانستان، امروز دهلی میزبان کنفرانس قلب آسیاست که پاکستان در آن اشتراک دارد. سرتاج عزیز گفته است که در این کنفرانس در مورد راه‌های تحکیم صلح در افغانستان صحبت خواهد شد و نتیجهء آن برای کمیتهء چهار جانبه موثر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG