لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

هیئت طالبان در اسلام آباد چی می‌کند؟


با آنکه در مورد سفر هیئت طالبان افغان به پاکستان جزئیات بیشتر ارائه نشده است اما محمد نعیم سخنگوی دفتر غیر رسمی طالبان در قطر شام دیروز به رادیو آزادی گفت: این بخشی از سفر های معمول است:

" در این هیئت دو نفری مولوی جان محمد مدنی و مولوی شهاب الدین دلاور شامل اند، آنها رفته اند. دفتر قطر با کشور های مختلف در ارتباط است و این سفر هم بخشی سفر های معمول است. در این سفر در مورد مشکلات مهاجرین در پاکستان، مسایل سرحدی میان دو کشور و در مورد زندانیان طالب بخصوص ملا برادر صحبت خواهد شد. "

محمد نعیم اینرا رد کرد که هیات طالبان در این سفر روی از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان با مقامات پاکستانی صحبت خواهد کرد.

زمانیکه در مورد سفر هیئت طالبان به پاکستان از سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی نواز شریف پرسیده شد، وی در پاسخ به رادیو آزادی گفت صحبت روی این موضوع قبل از وقت است:

" این مسایل محرم است باید در این موارد زیاد صحبت نشود. زمانیکه صحبت ها در مراحل نهایی شدن داخل شود آنزمان اعلام خواهیم کرد. نباید بالای این گزارش ها تبصره شود. اما قسمیکه گفته ایم تماس ها وجود دارد زمانیکه ما به مذاکرات صلح موقع بدهیم آنزمان علیه آنعده که حاضر نمی شوند می توانیم اقدام کنیم. و اقدام نباید تنها مسئولیت پاکستان باشد به همین هدف گروه هماهنگی چهار جانبه هم ایجاد شده که تمام فیصله ها باید مشترکاً صورت گرفته و مشترکاً انجام شوند. "

اما پیش از این برخی از رسانه های پاکستانی به نقل از شماری از مقامات پاکستانی خبر دادند که هیئت طالبان برای گفتگو ها روی مذاکرات صلح به پاکستان آمده است.

رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در سخنرانی خود در شورای ملی کشور واضح ساخت که دیگر برای مذاکرات با طالبان روی پاکستان اتکا نخواهد شد و از پاکستان نخواهد خواست تا طالبان را به میز مذاکرات بکشاند:

" امروز می خواهیم این موضوع را واضح سازیم که از پاکستان توقع حاضر کردن طالبان به میز مذاکرات را نداریم. "

سمیع یوسفزی خبرنگار و کارشناس مسایل افغانستان و پاکستان می گوید: پس از اظهارات اخیر رئیس جمهور اشرف غنی پاکستان بالای طالبان فشار وارد کرد تا یک هیئت خود را هر چه زودتر به آنکشور بفرستد.

اشرف غنی: " امروز می خواهیم این موضوع را واضح سازیم که از پاکستان توقع حاضر کردن طالبان به میز مذاکرات را نداریم. "
اشرف غنی: " امروز می خواهیم این موضوع را واضح سازیم که از پاکستان توقع حاضر کردن طالبان به میز مذاکرات را نداریم. "

به گفتهء آقای یوسفزی، آمدن هیئت طالبان به پاکستان ممکن تلاشی باشد برای رفع تردید کابل در برابر اسلام آباد که گویا در پروسه صلح صادقانه تلاش نمی کند:

" گفته میشود که پس از اظهارات رئیس جمهور غنی در پارلمان، پاکستان بسیار خشمگین شده و به نظر میرسد اقدامات که برای گفتگو میان این هیات و حکومت افغانستان روی دست گرفته شده بود بنابر شک که حکومت افغانستان بالای پاکستان دارد عملی نشود. "

رئیس جمهور اشرف غنی در نشست مشورتی با شورای ملی همچنان گفت: درواز های صلح هنوز هم بسته نشده اما ممکن این فرصت برای طالبان تا ابد باقی نماند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان امروز به رادیو ازادی گفت: حکومت افغانستان بالای موقف قبلی خود تاکید می ورزد:

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

" موقف ما همان است، تازمانیکه پاکستان برای عملی کردن تعهدات را که با افغانستان کرده اقدام نکند مذاکرات با پاکستان وقت ضایع کردن است. "

پاکستان در چهارمین دور نشست چهارجانبه که میان نماینده های افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برگزار شد تعهد کرد که در دور بعدی این نشست طالبان را آماده می کند تا با حکومت افغانستان داخل مذاکره شود، تعهد که تا کنون عملی نشده است.

در دور چهارم نشست چهار جانبه تصویب شده بود که اگر طالبان آماده مذاکرات با حکومت افغانستان نشود، علیه این گروه اقدام نظامی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG