لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

شورای امنیت افغانستان تخطی‌های مرزی پاکستان را بررسی می‌کند


فیض الله ذکی معاون شورای امنیت ملی افغانستان
فیض الله ذکی معاون شورای امنیت ملی افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که حکومت این کشور در خصوص تجاوز و تخطی مرزی از سوی ملیشه های پاکستانی در امداد خط دیورند پس از بحث و گفتگو موضعگیری رسمی اش را اعلام خواهد کرد.

فیض الله ذکی معاون این شورا، روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت: ممکن برخی از حلقات غیر رسمی در تلاش تیره شدن روابط میان افغانستان و پاکستان باشند، اما وی تاکید می‌کند که جلو تخطی‌های مرزی از پاکستان باید گرفته شود.

وی افزود:

" مردم افغانستان در طول تاریخ خود نشان دادند که تجاوز را تحمل نمی‌کنند، پاسخ تجاوز روشن است که اقدامات قاطع در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک کشور است که رهبری آن دولت مکلف است تدابیر لازم را اتخاذ کند. همین معلومات امروز در یک جلسه در حضور جلالتماب رئیس جمهور افغانستان و دیگر شخصیت‌های که به همین مسئله ارتباط دارد شام امروز مورد بحث قرار می‌گیرد و شما موقف دولت را در قبال آن خواهید دانست."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که یکشنبه هفته گذشته ملیشه های پاکستانی بالای پوسته های نیروهای سرحدی افغان در منطقه اناگی ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار حملات راکتی را انجام دادند.

بر اساس معلومات وزارت داخله افغانستان، در نتیجه این حملات یک پولیس سرحدی افغان کشته و دو تن دیگر شان زخمی شدند.

پیش از این نیز مقامات امنیتی افغان همواره از حملات راکتی نظامیان پاکستانی در امداد خط دیورند و از ایجاد تأسیسات نظامی از سوی پاکستان در برخی مناطق مرزی ولایت های خوست، پکتیکا، نورستان و ننگرهار سخن گفته اند.

وزارت خارجه افغانستان هفته گذشته سفیر پاکستان مقیم کابل را به دلیل تخطی‌های مرزی از سوی این کشور احضار کرد و نگرانی افغانستان را در این زمینه با وی در میان گذاشت.

در عین حال قدم شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان می‌گوید که در صورت ادامه تخطی‌های مرزی از نظامیان پاکستانی تصمیم نهایی از سوی حکومت افغانستان گرفته خواهد شد.

قدم شاه شهیم لوی درستیز افغانستان
قدم شاه شهیم لوی درستیز افغانستان

وی افزود:

" ما یک همسایه خوب نداریم در جنوب خود که برخی اوقات حملات راکتی و برخی اوقات حملات مستقیم توپچی و تانک‌های خود را در پوسته ها و در بعضی جاها قطعات شان خود را نزدیک می‌سازند در خط مقدم پولیس سرحدی ما قراردارد و از لحاظ قانون بین دول ما قطعات اردو حق برای جابجایی در سرحدات را ندارد. ما در حمایت پولیس سرحدی هستیم اگر راه های دیگری دارید، گزینۀ آخر استعمال اردو خواهد بود."

افغانستان و پاکستان ۲۴۰۰ کیلومترمرز مشترک دارند. کارشناسان افغان می‌گویند که در امتداد این مرزه باز نه تنها نظامیان پاکستان همواره مرتکب تخطی می‌شوند بلکه مخالفان مسلح دولت نیز از طریق همین مرز داخل خاک افغانستان می‌شوند.

نظرمحمد واحدیار یکتن از این کارشناسان با اشاره به موقفگیری جدید حکومت افغانستان می‌گوید: مقامات مسئول افغان باید تمام شواهد موجود در این زمینه را به شورای امنیت ملی این کشور بسپارند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG